The Dutch corner 2009.

Volgens de methodologie van een IEX columnist en de meest belangrijke Yanks index, waar ze 'm als vanouds vrijdag weer op de stip hebben gelegd, zou het gas er wel even van af kunnen. Zomaar mijn two cents, maar slechts voor het achterhoofd.

edit: en? de gluurders een vuistje vol euries?:cool:
 
Last edited:
Heer Clown,

Even een vraag,
Heeft u toevallig het boek:The spiral calendar and its effect on financial markets and human events van Christopher L.Carolan gelezen?
En zo ja wat vindt u er van?

mvg.

Dank u wel voor het antwoord Heer Clown.
Ik denk dat het voor mij wel past in het stap voor stap onderzoeksproces.
Alles wat met planeten te maken heeft met betrekking tot de beurs vind ik bijzonder interessant en wil ik meer van weten.
Venus Retrograde was toch weer een mooi voorbeeld.
Ik zal het boek als het binnen is zeer zeker gaan lezen op zijn Blinkeriaans,al is mijn grote manco dat ik slecht met computers ben en ik dus moeite heb om dan alles uit te werken.maar aldoende leert men.

Bedankt en met vriendelijke paasgroet.
 
Last edited:
Een ei hoort erbij…

Kwick-Fit,

Het boek THE SPIRAL CALENDAR AND ITS EFFECT ON FINANCIAL MARKETS AND HUMAN EVENTS van CHRISTOPHER CAROLAN heb ik een keer gelezen en er een paar dingen uitgehaald welke ik ooit eens nader wil bekijken omdat die aansluiten bij implementaties welke ik reeds eerder heb gedaan.

Helaas blijkt te vaak dat de in een boek gehanteerde gegevens niet altijd volledig cq helemaal juist zijn en regelmatig enigszins aangepast om de ingenomen stelling quasi te bewijzen. Het op die manier lezen van een boek (dat wil dus zeggen op Blinkeriaanse wijze) is van een andere orde en het zal u dan ook niet verbazen dat dezelfde hoekjes zijn afgesneden als door ene Bobbie Prechter zeker als u appendix B bekijkt. Vandaar dat ik niet direct alles heb laten vallen om het nauwgezet te reproduceren en te kunnen beoordelen of en op welke wijze het inpasbaar zou kunnen zijn.

Wanneer u de pagina erna met de bibliography leest dan krijgt u enigszins een indruk uit welke hoek dat de wind waait en tevens indien de schrijver volledig is geweest heeft u inzicht in hetgeen hij heeft over geslagen. Op de laatste pagina treft u de man zijn advertentie aan voor zijn abbo dienst, waarom denken die gasten toch altijd in termen als kip en gouden eitjes die uitgemolken dienen te worden. Op het eerste gezicht zou het niet ernstig moeilijk moeten zijn om de essentie van het spiraaltje in code te krassen maar het behoort niet tot mijn huidige prioriteiten.

Tot slot moet u zelf een eerlijk antwoord geven op de vraag of dit past binnen uw eigen structurele stap voor stap onderzoeksproces of dat het interrupt driven is omdat u er toevallig tegenaan liep geinspireerd door het enthousiasme van een cijferkalk individu.

Mvrg
De Lolbroek.

Een fijn paasweekeinde saam.
 
Kwick-Fit,

De laatste Venus Retrograde lijkt zonder nadere beschouwing op een “hit” en ook de vorige was redelijk in de buurt van de relevante AEX pivot maar nog verder terug is het al aanzienlijk minder fraai om het maar gewoon in het plat Hollands te zeggen; nie goe. Een stukje statistiek van de koude grond over een AEX datafile vanaf begin jaren vijftig vorige eeuw leert dat de Venus Retrograde 37 maal is voorgekomen in die periode. Als we dan even rekenen dan kunnen we daaruit een trading strategie herleiden met kanspercentages op basis van het verleden geetaleerde koers, dan heeft u tot volgend jaar even weinig tot niets te doen.

Enigszins merkwaardig is uw opmerking over de Venus Retrograde wel indachtig de inhoud van het boekje van Carolan dat toch echt ergens anders over gaat, sterker nog nergens in het boekje wordt de planeet Venus genoemd. Zodat ik u nogmaals de vraag stel of dit past binnen uw eigen structurele stap voor stap onderzoeksproces of dat het interrupt driven is omdat u er toevallig tegenaan liep geinspireerd door het enthousiasme van een cijferkalk individu. Alleen meten geeft weten en de inverse is waar zodat gissen helaas missen geeft.

Ga voor de winnende trades met lol.

EDIT:
Kwick-Fit,
Als u nu probeert aan te geven waarom u Raymond Merriman zijn boekje zo goed vindt. Zijn jaarboekje (zie elders op dit forum) kon ik niet zo waarderen en voelde mij een beetje opgelicht; later heb ik wat in zijn boek The ultimate book on stock market timing uit 2001 gelezen maar dat kon mij niet bepaald enthousiast maken.
 
Last edited:
beste Heer Clown,

Ik heb het boek van Carolan vandaag pas binnen gekregen en inderdaad Venus wordt er niet in genoemd.
Waar ik me op dit moment vooral mee bezig hou,is het uitzoeken wat mij het beste lijkt om zo goed mogelijk in de toekomst te kunnen kijken.
Nadat u een lange tijd geleden al aangaf dat een van uw technieken met astronomie te maken had,en niet om te slijmen,maar op het gebied van TA acht ik uw kennis toch zeer hoog,heb ik mij er ook eens in verdiept.
En er ging inderdaad een wereld voor mij open,hier wil ik meer van weten,vandaar dat ik alles wat er wat mee te maken heeft,of zijdelings mee te maken heeft gewoon koop om er wijzer van te worden.
Ik ben er wel achter gekomen dat de combinatie van Astronomie,EW,Fibonacci,cycles en Gann de best voorspelbaarde waarde heeft voor de beurs.
Maar om die technieken nou allemaal goed te snappen en te kunnen combineren ben ik nog wel eventjes zoet.
Vooral WD Gann en EW vindt ik erg moeilijk, maar aldoende leert men.
Het boek van Carolan lijkt mij toch een welkome aanvulling op mijn steeds voller wordende boekenkast en heeft ook zeker raakpunten met het laatste boek van de bruine mevrouw,Fibonacci analyses.
Dus ik zie het toch als een stap voor stap onderzoekproces.
Om zodoende met steeds groter wordende zekerheid de beurs te kunnen voorspellen.
Heb ik toch nog een vraag,in een ver verleden heeft u aangegeven dat u Merrimann eigenlijk niks vond.
Ik heb lang geleden zijn eerste boek van de reeks van 4 gekocht en vond het ook helemaal niks,of ik snapte het toen nog niet.
Laatst toch maar zijn derde boek gekocht en ik vindt dit toch een mooi naslagwerk voor de middellange termijn.
denkt u nog steeds negatief over zijn boeken of is uw mening over hem veranderd,mijn mening in ieder geval wel.

mvg. niet zo kwik,maar wel fit.

EDIT:

Heer Clown,

Zijn 3de boek Geocosmic correlations to trading cycles is een mooi naslagwerk.
Het beschrijft de aspecten van 0-90-120-180-240-270 graden tussen de planeten zon,venus,mars,jupiter,saturnus,uranus,neptunes en pluto.
Hij heeft alle aspecten dus uitgezocht van de Dow Jones vanaf 1958 meen ik en van de S&P vanaf het begin.(1982).
Hij zoekt dus naar cycles en aspecten en geeft dat in zijn boek,wat ik dus een mooi naslagwerk,zo goed mogelijk weer.
In zijn boek beschrijft hij ook de retrograde en direct periodes van de planeten.
U schrijft altijd terecht Meten is weten en gissen is missen.
En dat meten heeft Merriman hierbij voor mij gedaan.

mvg

EDIT:
Merriman gaat in zijn boek over de 171 jarige planetaire cycles hit terug tot 1931.
Hij heeft het erin veel over de '72'-year cycle.
Ik zal me eens goed gaan inlezen over het komende aspect aangezien u het zeer belangrijk vindt.

mvg.
 
Last edited:
Zo nog laat bezig autosnelservice?

Hoeveel pech heb ik dan vanavond? Vooral leuk als je de grafiek van de mini dow fut er even naast leg. Normaal houd ik me 's avonds bezig met de S&P, maar om de geest lenig te houden doe ik wel eens de oude dame.

SLD 2 YM JUN09 Futures YM JUN 09 7980.0 USD ECBOT 20:37:11
BOT 2 YM JUN09 Futures YM JUN 09 7975.0 USD ECBOT 21:10:52

Jaja, bijna op de top van de markt verkocht, stop op 8000. Ik ga even de planten sproeien, dus ik leg alvast m'n stop op break even en een paar stuivers, want de trade gaat heerlijk mijn kant op.

Kom ik terug, en is mn stop geraakt :confused:, maar de dow staat toch bijna 100 punten lager!!! :rolleyes:. Om vervolgens in een rechte streep bijna 200 punten lager te sluiten Al met al ongeveer 360 punten door mn neus geboord als ik de trade niet had gelocked........:eek:

Ah well, it's all in the game :clap:

Happy trading, morgen weer een dag

edit: bedankt voor de tip Boriesch! ;) Maar ik zat te azen op een runner, ik had die afstort namelijk wel verwacht, dus dan laat ik 'm lekker lopen. Volgende keer beter! Fijne avond!
 
Last edited:
Heb de grafiek er even naastgelegd...tsjee zeg. Wat zal dat gezicht even verbaasd zijn geweest! Wel mooie entry op verse NR.

Aan de andere kant zal de stop-win ook wel vaak zijn geld meer dan waard geweest zijn...(niet belerend bedoeld natuurlijk!)

Groet,

Boriesch

Edit: De plantjes varen er in ieder geval wel bij...ook fijne avond!
 
Last edited:
Al is de leugen nog zo snel…

Beste Kwick Fit,

Momenteel leven wij in het jaar 2009 dus als wij iets zinnigs zouden willen zeggen op basis van eerdere beurservaring betrekking hebbende op een planetaire cyclus van 171 jaar dan zou u volgens mijn rekenlessen toch minimaal over gegevens uit het jaar 1838 moeten beschikken zodat 1931 mij toch ernstig merkwaardig voorkomt. Deze cyclus is niet toevaligerwijze uit het geheel geplukt (er is er bijvoorbeeld ook nog eentje van 492 jaar) want er treedt namelijk dit jaar een aspect op van deze 171 jarige planetaire cyclus.

Nu heb ik al vaker opgemerkt dat er niet een individuele cyclus van belang is doch dat er sprake is van verschillende cycli die interfereren zodat het van belang is dat wanneer u naar planetaire cycli kijkt u ze ook daadwerkelijk allemaal in uw overzicht betrekt. Het vermeende meetwerk van Merriman waar u op gaat vertrouwen blijkt al direct bij aanvang in een oogopslag zo lek als een mandje en de onvolledigheid van het vertaalwerk van Irma vind zijn oorsprong dan ook bij de auteur. Zoals u weet heb ik de stukjes van Merriman een tijdje gelezen en steeds vaker miste ik feiten in de verhaaltjes en de vermelde feiten bleken niet te kloppen met eigen meetwerk op koersdata. Dus heb ik maar een zelfstudie Astronomie aangevangen vanaf de basis op de bekende JBF wijze.

Lang leve het internet; Ik las ooit eens een stukje over Astro en daarin kwam ook de 72 jarige cyclus van Raymond Merriman voor en de hoofdlijnen wil ik u niet onthouden dus een quote:
He sees an uptick before a long slide: "...a very impressive multi-month rally is ready to begin—either with the low forming now (July 29, 2002), or with one that will form between this October and next January." But after that: "I think the market will continue downward into this time band (the 72-year cyclical bottom between 2004 and 2016) before the real end of the big bear market is over."
Het was voor mij nou niet echt een aanbeveling om direct alles te laten vallen en mij volledig op de 72 jarige RM te gaan richten en eerlijk gezegd denk ik daar nu nog steeds zo over.

Het is precies eender als met de Technische Analyse waarin de prutsertjes willekeurig en vaak nog op onjuiste wijze de mossels zo af en toe eens uit een grafiekje vissen. U doet het of helemaal of helemaal niet er is geen tussenweg in een structurele aanpak, zoals u weet ben ik nu eenmaal niet van de zachte heelmeesters en stinkende wonden.

S6.
 
Dank u voor het antwoord,
wat moet ik hier nou op zeggen,u heeft gewoon gelijk.
Ik ga me weer eens verder verdiepen vanaf de basis op de JBF-wijze.
Toch de laatste tijd een boel wijzer geworden.
Ik kan ook maar op een ding al mijn aandacht vestigen en dat is voorlopig toch nog mijn zaak,daar verdien ik de centjes toch nog wat makkelijker.

@stokvis:Ik heb een gezegde wat ook wel op mij slaat:Soms zit het mee,maar het zit altijd tegen.
Blijven lachen.

mvg
 
Het meten versus het gissen…

Gewoon omdat het leuk is maar vooral toch heel erg leerzaam eens teruggaan met de kennis van nu naar dat wat de meute verstaat onder Technische Analyse namelijk het lijnen trekken. Al is er wel een klein doch essentieel verschilletje want deze lijnen zijn niet willekeurig getrokken doch gegenereerd door een stukje krascode zodat de objectiviteit en structruur gewaarborgd is. De gebreken van de mens zoals beschreven door de bruine mevrouw worden op deze wijze geelimineerd en het interpretatie stukje wint daardoor aanzienlijk aan kwaliteit.

Veel plezier met Koninginnedag.

EDIT:
Beste Verveelde,

De door GJN gedoceerde trendmethodologie is reeds lang geleden al geautomatiseerd nadat deze eerst met de nodige huisvlijt is verbeterd. Het zal u niet ontgaan zijn dat het laatste wat wij van de heer Nikken vernomen hebben niet bepaald de schoonheidsprijs heeft gewonnen al is er door de beste man zelf niet aan opvolging conform de voortschrijdende inzichten gedaan. Mede gelet op de actualiteit vrees ik dat het nog wel even gaat duren voordat wij weer een triomfantelijk berichtje uit de GJN hoek mogen verwachten.

De uitdagingen van een geheel automatisch en autonoom handels systeem liggen in een hoek waar nog steeds geen oplossingen voor zijn die niet van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat in euri. Met name de afhankelijkheid van derden component is door de grote mate van onzekerheid en onvoorspelbaarheid een kostbare zaak. Neem bijvoorbeeld de handelsdag van vandaag waarin Euronext de eerste vier minuten niet thuisgeeft zodat u eigenlijk uw systeem pas kunt opstarten na reparatie van de datafile.

De Heilige Graal is een droom voor en van gefrustreerde traders die niet in staat zijn stukjes te definieren die zich bij uitstek lenen voor het handelen aan gunstige r/R.

Het bitter laat ik voor wat het is.
 

Attachments

  • aaa.gif
    aaa.gif
    30.5 KB · Views: 246
Last edited:
Hij is mooi!

Zie ik hier de 'door GJN gedoceerde trending trending trending methodologie', alleen dan automatisch??

In combinatie met de automatische mosselbalans indicator lijkt de weg naar een geheel automatisch en autonoom trading systeem dichterbij...Of nee, de Heilige Graal was al terecht.:)

Staat de bitter al klaar?

Edit
Qua HG doelde ik op het feit dat iemand bij de buren, waar het rustiger is geworden, een tijdje terug claimde deze gevonden te hebben. Ook ik (zelfs ik) begrijp dat een dergelijk systeem tot de onmogelijkheden moet worden geschaard en dat daardoor het streven hiernaar een verspilling van tijd is.

Het verhaal van Drawdown moet ik op een later tijdstip vandaag eens rustig lezen en laten bezinken. Veel respect voor het delen van de inzichten is er bij voorbaat al!

Edit
Het onderscheid tussen de verschillende TA-beoefenaars wordt mij steeds duidelijker, waarvoor dank.
 
Last edited:
Het slijpen van een ruwe diamant

Niet om mijzelf op de borst te slaan of zoiets maar puur ter leering en vermaak en eventuele feedback hieronder mijn ervaring en ontwikkeling als trader tot nu toe. Het is wel een wat lang verhaal geworden. :eek:

Het proces waar ik mee bezig ben ervaar ik als het slijpen van een ruwe diamant om er een sieraad van te maken.

De definitie van mijn sieraad is als volgt:

Een methodiek ontwikkelen die in alle omstandigheden trefzekere (> 90%) entry momenten genereert met een gunstige risk-reward (10%-90%). Je zou het ook mijn Holy Grail kunnen noemen. Iets wat in het begin nauwelijks realiseerbaar leek maar wat nu bijna een feit lijkt.

Het traject welke ik daarbij doorlopen heb is er een van vallen en opstaan, je hoofd tig keer stoten en alles onderzoeken wat je tegenkomt om zodoende tot de gewenste methodiek te komen. De zin van de onzin onderscheiden mbt methodieken van anderen, beschreven in boeken of getoond op de diverse forum's. Hoe verder je zelf komt hoe beter je het werk van anderen in kunt schatten. De Kniepen en Pacito's van deze wereld laten het leuk zien maar werken toch echt met een ruwe diamant. Welke zich op de kritieke momenten niet onderscheidt van een doodeenvoudige steen.

Zelf kwam ik al snel tot de constatering dat er nog heel veel slijpwerk nodig was om tot mijn doelstelling te komen en dat ik niet tevreden kon en mocht zijn met half werk, iets waar ik mee opgroeid ben. Gelukkig kom je op je weg wel mensen tegen die op dezelfde manier met zaken omgaan en die enkele stappen voorlopen waardoor je daar leering uit kunt trekken. Nogmaals mijn dank is groot hr Clown.

Gedurende het proces kun je al zo her en der wat geld van tafel schrapen, maar tevreden kon ik nog niet zijn. Had immers dat doel voor ogen. Op deze plek meerdere keren getoond op welke manier ik bezig was om zodoende feedback te krijgen op het getoonde en om anderen handvatten te geven om ook een stapje verder te komen.

Ideeen over hoe het sieraad eruit moet komen te zien begon zich langzaam te vormen.

Gaandeweg werd steeds duidelijker waarop het systeem gebaseerd moet worden, de fundamenten van het systeem. De afzonderlijke onderdelen had ik klaar, maar moest ze nog met elkaar kunnen laten samenwerken om tot een geheel te komen. Dit proces heeft erg lang geduurd. Veel zaken en manieren zijn hierbij de revue gepasseerd, van verschillende deels of helemaal zelf gecodeerde indicatoren tot manieren om het geprogrammeerde te tonen om het geheel passend te maken teneinde de resultaten goed te kunnen filteren en analyseren. Meten is weten!
Daarnaast erg belangrijk, het moet KISS proof worden. Vanuit de basis dus.

Ik ben nu in het stadium terechtgekomen dat de ruwe diamant bijna een sieraad is.

Kijk je naar het aspect koersvorming en TA dan zijn er 3 basisingredienten vanuit waar de methodiek is opgebouwd:

1. Een trend bestaat altijd uit een serie hogere toppen en hogere bodems of lagere
toppen en lagere bodems.

2. Een reversal wordt altijd veroorzaakt door een lagere/dubbele top of een
hogere/dubbele bodem.

3. Er zijn altijd meerdere trends aan het werk.

Veel meer zekerheden heeft een trader niet.

Om als trader die zekerheid te verkrijgen is het van groot belang dat je weet in welke omstandigheid de prijs zich bevindt. Waar ligt de potentie en waar liggen de risico's. 2 zaken die bijna ondoenlijk zijn om te achterhalen maar die wel noodzakelijk zijn om het verschil te kunnen maken tussen een gokker en een trader.

Je komt dan tot een soort van navigatiesysteem tav de koersontwikkeling. Eentje die de verschillende trends kan onderscheiden en daarbinnen kan herkennen in welk stadium de koers zich bevindt. Elliot Wave is een methodiek die daarbij in de buurt komt, nadeel is dat het op het eerste oog zoveel verschillende scenario's als mogelijkheid biedt dat je met te weinig kennis van zaken heel snel de verkeerde kant op genavigeerd wordt. Ik zeg op het eerste oog omdat er uiteindelijk maar 1 scenario werkelijkheid wordt. Het is slechts weinigen gegeven om Elliot Wave om die reden goed toe te passen, hr Clown is zo'n voorbeeld daarvan. Mij lukte het nog niet en om de reden ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing welke als navigatie kan dienen.

Een navigatiesysteem welke in staat is om de verschillende trends te onderscheiden en daarbinnen het stadium kan herkennen waarin die trend zich bevindt. In een van mijn eerdere posts heb ik daar al iets over geschreven. Een volledige koersbeweging bestaat uit 6 fases. Deze 6 fases moet het systeem dus kunnen herkennen.

Fases:

1. 1e Hogere bodem, begin van een bulltrend
2. Hogere top
3. 2e hogere bodem
4. 1e Lagere top
5. Lagere bodem
6. 2e lagere top

Elke trend herhaalt continue deze cyclus, daarmee de basis van TA.

Lastig is om onderscheid te maken tussen 3 en 5 en tussen 2 en 4. Niet zozeer mbt 1 trend maar wel mbt de interpretatie van alle werkende trends. Ik ga op dit moment uit van 8 trends die werkzaam zijn, er zijn er meer maar die zijn minder relevant voor mij.

De lastigheid is namelijk dat binnen de ene tren een 2 kan ontstaan en binnen de andere een 3. Ga je de trends niet apart in kaart brengen op deze manier dan zou je een short signaal kunnen krijgen waar je al vrij snel uitgestop wordt omdat de 3 van een andere trend gaat werken, de welbekende wipsaw. Je wordt op z'n best met een break-even uitgestopt, vaker ivm emo met verlies. Daarnaast pak je de beweging in de andere richting niet mee. 2x verlies, zo kom je dus nooit aan het gewenste sieraad.

Elke trend heeft dus die cyclus van hogere toppen/hogere bodems en lagere toppen/lagere bodems. Wanneer onstaat er een hogere bodem of een lagere top is dan de vraag die ontstaat.

Kom ik nogmaals terug op een eerdere posting van mij, die van Livermore en de line of least resistance. Op het plaatje daar zie je een gekraste code die weg van de minste weerstand aangeeft binnen die trend. Dit heb ik gecombineerd met de cyclus gedachte waardoor ik het verschil kon gaan maken tussen een hogere bodem/lagere bodem en een hogere top/lagere top. Een bullisch bottom wordt gemaakt als de cyclus een bodem maakt terwijl de weg van de minste weerstand nog positief is. Een bearish top wordt gemaakt bij een cyclus top in het negatieve gebied.

Omdat een plaatje veel meer zegt hieronder de dagtrend van de Dow met een serie hogere toppen en bodems die terug te vinden zijn in de indicator. Elke cyclusbodem boven nul levert mbv een momentum/trendindicator een long entry op. Correctiepatronen en de laaste lagere top vallen ook duidelijk op. 2e plaatje is de dalende dagtrend vanaf 2007, elke cyclustop onder nul levert daarmee een short entry op.

Om het geheel over een lange periode te bezien een 3e plaatje, de maandtrend vanaf 1930. Je ziet hier slechts 2 periodes waar op maandbasis een negatieve trend ontstond. Een lange periode vanaf 1930 tot 1945 en een korte in de periode 1974-1975. Verder heeft elke cylcusbodem boven nul gezorgt voor een beweging omhoog, niet allemaal impulsief overigens.

De vervolgstap is dan om trends met elkaar in confrontatie te brengen, de week en de maandtrend over de periode 1930 tot 1945 levert dan het 4e plaatje op. Er zit nog een kleine oneffenheid in de code waardoor in dit geval de weekcyclus 2x onterecht een klein uitstapje maakt in positief gebied. Een schoonheidsfoutje welke ik nog op wil lossen maar die, met kennis van zaken, op zich geen probleem oplevert. Nu dus 2 trends die je gezamelijk beter laten navigeren. Een bearish top in de maand levert een beweging naar beneden op wanneer de positieve weektrend is uitgewerkt. Het exacte moment is duidelijk zichtbaar.

Als laatste 2 plaatjes van de dagtrend binnen de positieve weektrend en de bearish top in de maandtrend over de betreffende periode 1935-1938 en de dalende zijwaartse beweging 1938-1940.

Hopelijk heeft iemand er wat aan. Belangrijkste is natuurlijk dat ik er zelf wat aan heb. :cheesy:

Groet,
DD

Ps
Vergeef me de eventuele taalfouten, ben ook nog druk met andere zaken. :eek: ;)

Edit
Het navigatiesysteem werkt ook op de kleinere trends, wel zo handig voor de daghandelaar :) T1 t/m 4 zijn gedurende een dag van belang qua navigatie.
 

Attachments

  • ScreenHunter_07 Apr. 29 13.16.gif
    ScreenHunter_07 Apr. 29 13.16.gif
    19.1 KB · Views: 270
  • ScreenHunter_05 Apr. 29 12.58.gif
    ScreenHunter_05 Apr. 29 12.58.gif
    16.5 KB · Views: 268
  • ScreenHunter_04 Apr. 29 12.56.gif
    ScreenHunter_04 Apr. 29 12.56.gif
    16.3 KB · Views: 242
  • ScreenHunter_03 Apr. 29 12.38.gif
    ScreenHunter_03 Apr. 29 12.38.gif
    10.5 KB · Views: 251
  • ScreenHunter_02 Apr. 29 12.30.gif
    ScreenHunter_02 Apr. 29 12.30.gif
    14.8 KB · Views: 265
  • ScreenHunter_08 Apr. 29 13.19.gif
    ScreenHunter_08 Apr. 29 13.19.gif
    24 KB · Views: 256
Last edited:
Ziet er goed uit Drawdown, bedankt voor de info.
Succes met het "tunen" van je systeem, overigens is dat waarschijnlijk iets wat je altijd zal moeten blijven doen.
Zelf heb ik nog een lange weg te gaan.
Mvg Allan
 
Beste DD,

Het verschil maakt u zelf en daarmee bent u dan ook de belangrijkste onderscheidende faktor die het verschil maakt tussen P en V. De meehuilers in het grote beurs bos lopen per definitie achter de feiten aan zonder zich ook maar een moment af te vragen of de gepresenteerde feiten uberhaupt wel feiten zijn en geen fantasie van geest, oog of computerscherm. Merkwaardig op zijn minst aangezien het vaak gerefereede boekje waarvan velen zeggen dat ze het “gelezen” zouden hebben, er toch expliciet melding van maakt, als goedbedoelde waarschuwing zou men dan toch voor twee dienen te tellen. En tot overmaat van ramp wordt er dan nog lustig op los geinterpreteerd, te vaak op basis van onjuiste waarnemingen hetgeen natuurlijk nimmer strucurele P resultaten kan opleveren. Zelfs die ene Analist met een maatje meer presenteerde vrijwel nooit een volledig overzicht van de van toepassing zijnde criteria zodat het zonder kennis van zake met posities volgen uiteindelijk toch meer gokken was dan traden. Het onvermijdelijke Waterloo volgde dan ook na een jaarvisie te veel, een kopiegetrokken zwarte zwanen dans ten spijt en met respect.

De goedgelovigheid gekoppeld aan de categorische weigering zelf na te denken in het misplaatst vertrouwen dat dat wel namens het individue gedaan wordt heeft zijn uitwerking niet gemist. Of het nu de aandelen lease affaire was, de woekerpolis, het onvolledige pensioen en leefdtijd wanneer men er gebruik van zou willen maken het zijn slechts een paar voorbeelden van het zich niet willen verdiepen in de materie. En telkenmale waren het de primaire emoties angst en hebzucht welke een hoofdrol speelden in het uitschakelen van de grijze massa. De mate van de invloed van de primaire emoties zijn zelfs in cyclus vorm weer te geven met zodat we nu in de fase verkeren waarin de maximale angst regeert, genoeg onderhoudende stof voor een mooi boek of een wekelijkse abbo dienst.

Als iets voor iemand werkt dan wil ik daar dan ook helemaal niet aankomen al trek ik natuurlijk wel een grens wanneer prutsers categorisch in essentie nuttige en waardevolle methoden en technieken verkrachten. Omdat ik leren definieer als het maken van fouten en de inverse bewering waar is kunt u van de prutsertjes dus in theorie zelfs wat leren wanneer u ervan uitgaat dat ze fouten maken en niet blind aanneemt dat het correct zou zijn. Het EWP is een goed gedefinieerd geheel waarin de Regels en Richtlijnen vastliggen zodat het eigenlijk een ware kunst is dit zo verschikkelijk te misbruiken. Voor de niet geoefende EWP lezer is het gepruts een bevestiging dat het niet werkt omdat dat er veel te veel alternatieven zijn; voor iemand met EWP basis kennis is het gezwets bij tijd en wijlen best amusant.

Dat het traden/beleggen zonder visie niet bevordelijk is voor de P is al redelijk doorgedrongen maar de visie is nog te vaak “geleend” van iemand anders zonder ook maar een moment af te vragen wat de waarde ervan is. Hier heeft u de grootste winst geboekt welke u kunt maken namelijk het ontwikkelen van een eigen visie welke op objectieve wijze structureel tot stand komt.

S6.
 
Vruchtjes...

Ik kan het toch niet nalaten te melden dat de studie en het turen zijn vruchten (-tjes) af beginnen te werpen. De entries zijn bijna zonder uitzondering goed gepositioneerd, waarbij de exit nog meer aandacht behoeft (had laatst weer een regel 1 van Nol1 om m'n oren(n)).
Kortere winsten zijn altijd beter dan een omslag in L, ook al staat er later weer een grotere P. Het plezier is er en de ideeën groeien dagelijks. Binnenkort valt het grote Amibroker-boek op de deurmat. Eens zien of ik de ideeën concreter kan maken...
De volgende stap wordt dan het uitbreiden van de handelstijd, die is helaas nu véél te beperkt;).

Het valt me overigens echt op dat er velen tegen de trend in handelen en ook nog gaan middelen. Als de zakken diep genoeg zijn, zal dat zich wel uitbetalen. Als er een gat in de zak zit dan, euh...niet.
 
Heho Heho u krijgt het niet cadeau…

Het zijn weer de perioden dat de TA mannetjes van de jochies gescheiden worden hetgeen weer feilloos wordt weergegeven in de praatjes van de verschillende zich de haren uit de kop trekkende volgers. Het “gevoel” dat de stijging van de beurzen te lang duurt en te hard is gegaan overheerst wederom het verstand zodat meten als mogelijkheid niet in de botte koppen opkomt. De kreet dat de markten zwaar “overbought” zijn slaan dan ook als een tang op een varken en geven eigenlijk alleen maar een bevestiging van een brevet van onvermogen van figuren die op 560 nog wisten te melden dat een “overbought” status gedurende langere termijn kan voortduren.

In aansluiting op het hier bovenstaande lijnenspel met exact dezelfde objectiviteit doch met de actuele koersdata sindsdien toegevoegd zodat een enkele blik op de grafiek (bijlage1) u precies het waarom vertelt. Uit het combineren van de verschillende methoden en technieken zijn de condities te destilleren die het leven van een trader/belegger zo aangenaam maken. Maar ook uit het lijnenspel zijn projecties te genereren die door het automatiseren van het geheel ontstaan hetgeen essentieel afwijkt van een naar willekeur getrokken lijntje. Een van die projecties op bijlage2 waarbij uiteraard het actuele koersverloop de waarde van de criteria gaat beïnvloeden.

Fijne handelsweek.
 

Attachments

  • aaa.gif
    aaa.gif
    24.1 KB · Views: 258
  • aaa1.gif
    aaa1.gif
    24.4 KB · Views: 264
Make or Break

Goedemorgen Clown, en bedankt weer.
Maarre...heeft u het nu nog steeds over mij?? ;) Hahaha.

Er staat wel iets op kweek, maar het staat er pas als het er staat natuurlijk.
264 en 268 zijn mijn waarden, mijn twee eurocents.

Het wordt een spannend weekje.

Happy trading!
 
Keek op de week

Heb nu A geroepen en moet nu wel even follow up geven;

de waarden zijn door het actuele koerversloop nu veranderd naar een dagslot boven de 262,72.
de kweek is de week nu minimaal mislukt doordat prijs tot exact op de honderste gelijk te gesloten!
Komende vrijdag weten we weer meer.
De krul staat er wel maar moet nu bevestigd of ontkracht gaan worden.

Enfin...

Happy Trading!
 
Plaat d'r bij ....

Vriendje u valt al weer stil dus hierbij:

EDIT:11:06u
De bovenzijde van het kanaaltje ligt vandaag op 257,03 en de AEX onderneemt een poging om eruit te breken. Volgende referentie in dat scenario is dan de daghoog van gisteren.

EDIT:11:38u
Nu kunt u van daglaag naar daghoog een impuls tellen en een correctieve daarna; na bevestiging moet u dan iets op uw koersscherm zien.

EDIT:11:52u
Nu komt het erop aan hoe goed u alle verschillende methoden en technieken signalering scherp op uw visier heeft.

EDIT:12:14u
Nu moet uw verdediging actief zijn in plaats van passief dwz dat u nu de mosselbalans op wil zien lopen. De heer Nol1 zijn regel kan altijd nog maar da's toch wel een dure oplossing.

EDIT:13:22u
Het is weer tijd om bloempjes te gaan plukken, en u weet waar de mooiste staan. Wel zoals eigenlijk altijd de regels volgen.

EDIT:13:33u
Omdat het zulk mooi weer is, de onderste van het kanaaltje ligt vandaag op 251,90; de bloemen grens moet u echt uit de EWP regels distilleren.

EDIT:14:29u
Eigenlijk ziet het er allemaal veel te mooi om waar te zijn uit dus nemen we zo meteen toch maar een vrachtje vola vola vola voor gratis geld.
 

Attachments

  • aaa.gif
    aaa.gif
    18 KB · Views: 240
Last edited:
Ben er stil van

Ah ok! Ja clown, ik twijfel over de MLT. Bevind me in een Royce Tostram situatie LOL.
De koek is op of het is gewoon even eb.

edit 13:19: dat was een duidelijke test !! en nú: make or break voor het vervolg

edit 13:46: toch maar short voor die 10 puntjes dan. zodra het kan gaat het Nol slot erop.

edit 14:00: nou, echt bewegen doet het niet. Heb het kleinst mogelijke slotje erop gegooid LOL

edit 14:06: pang dat was hem alweer, één patatje mayo LOL. te weinig beweging

edit 14:12: bedankt drawdown. Wat je met T1-4 bedoelt is terug te vinden in je eerdere postings?

edit 14:28: ik ga uw postings aandachtig doornemen drawdown. Waar dolfijn is gebleven weet ik helaas niet!

edit 14:40: en hier krijg ik nu weleens rode pukkeltjes van in de nek. Alsnog zuidwaarts....grrrr!!

edit 22:11: je hebt nog gelijk ook DD. Moet gewoon traden en niet hier proberen 'stoer' te doen. Heb alleen mezelf ermee!
 
Last edited:
Top