The Dutch corner

Guppies Bedankt…!!

Als dank aan de vele Guppies die zo gul onze derivaten financierden dit jaar doen wij ze hierbij onze TA-tata SWOT indicator output cadeau zodat ze nu geen ieks onzin meer hoeven uit te kramen over waar de AEX trendmatig staat. Zuiver meten is zuiver weten niet gissen maar exact weergegeven en netjes onderverdeeld in drie niveaus.

Fijn weekeinde.

EDIT 14:40u
Beertje van de onderste uit de eerste grafiekbijlage doorschuiven naar de middelste als beertje2 en een nieuw stiertje in de onderste.. enz enz

EDIT 16:35u
Vooruit eentje nog omdat de erwtensoep zo goed smaakte; Beertje2 is aan het opgeven maar nog niet helemaal uit beeld cq invloedsfeer verdwenen; onderste stiertje heeft er moeite mee ergo levert wat aan sterkte in; de TA ouwe school zou mits beter opgelet op die school iets van een wig soort herkennen.

Cheers.

PS
Vuisie uit Ooit,
Was u dat in de kreuk regenjas met die plastik zak in de hand alle standjes af aan het gaan op de RAI; hoorde zojuist op BNR dan men u had gezien… LOL … Nog een maand van een jaar dat zich gaat vestigen in de recordboekjes van het Circus.

zag u toch echt....

YouTube - Van Kooten en de Bie - De vieze man - Bonbons
 

Attachments

  • aaa.gif
    aaa.gif
    61.6 KB · Views: 234
  • aaa1.gif
    aaa1.gif
    55.8 KB · Views: 236
  • aaa2.gif
    aaa2.gif
    44.2 KB · Views: 251
Last edited:
fijn weekend clown,
haha,nee hoor,
geen tijd voor,
was een oud plaatje aan het bekijken,
post 521 van 5-11

viezeman ,koot en bie,
tja
zat er iedere zondagavond op te wachten,
goede oude tijd,
 
Last edited:
is iedereen stiekem naar die vergadering,
wedge,moest effe kijken in boekie van prings blz 119

haha lol,thanks
 
Last edited:
(y)dank u
je bent zo goed als je volgende trade,daar ga ik nogal de mist in,

valt me op dat veel mensen zitten te gluren hier,maar reactie niets,
jammer,
 
Last edited:
:
valt me op dat veel mensen zitten te gluren hier,maar reactie niets,
jammer,
Het spijt me echt, maar ik heb niets toe te voegen. Ik probeer altijd te leren van de posts; qua inhoud heb ik gewoon nog niets interessants te melden.
 
Een dijenkletser want lachen is gezond en het zonnetje schijnt hier…

Eigenlijk heb ik ook niets meer toe te voegen en draai al een tijdje hetzelfde langspeelplaatje af dat gebaseerd is op de reeds eerder gerefereerde boekwerkjes. Alleen blijkt dat het triest gesteld is met het leesvermogen van de gemiddelde gluurder en erger nog er zitten er zelfs een paar tussen die menen te kunnen lezen om de beschreven technieken vervolgens compleet te verkrachten. Hierbij strooien de sukkels met feitelijke onjuistheden en nemen te vaak dingen aan zonder feiten te onderzoeken zodat het niet anders dan een beetje gokken is verworden. Maar alstublieft zeg, niet zoiets als een verzameling kakelende kippen zonder TA ieks koppen, de incidentele kop welke zich hier kakelende melde is er zonder dralen meteen afgehakt, da’s op zich al een gigantische winst. Waar ik wel wat vraagtekens bij plaats is bijvoorbeeld de Jazz figuur uit 1964 waar nog netjes antwoord energie in werd gestoken om vervolgens te vernemen dat zo’n zelfde figuur gaat kip kakelen.

Vanaf den prille beginne, toch al weer een paar jaartjes geleden, is de boodschap steeds geweest dat traden/beleggen met behulp van Technische Analyse een vak is in een land waar Eenoog de Koning is. In dit landje steken figuren als Tosti en Bosdinges de kop boven het maaiveld om u van wat centjes te verlossen in de waan dat u een veelvoud zou verdienen aan concrete adviezen; droomt u lekker verder. Het landje kenmerkt zich door een grote verzameling puisten (mee-eters uit de door u gevulde ruif) welke met een ongehoorde onfatsoenlijkheid de zakken proberen te vullen over uw rug waarbij zelfs gevallen bekend zijn waar de vermeende resultaten uit het verleden bij elkaar gelogen zijn.

Ondanks de vriendelijke adviezen van enkelen mij niet meer te verbazen blijf ik toch fronsen bij het waarnemen van zo velen die zich met onuitputtelijke naïviteit en volgzaamheid zonder zelf ook maar een moment na te denken in trade posities wagen. Het ultieme randverschijnsel is dan ook de vraag; “wat verwacht jij nog de rest van de dag?” Je/jij; hebben wij samen nog geknikkerd,..?!.., dacht het niet. Enne nee Mamaloe en ik zei de gek zijn nie zwanger. Bent u nou werkelijk waar zo’n flop dat u zelf niet na kunt denken om nog maar te zwijgen van de randdebiel die nog antwoord geeft zwanger te zijn.

Toch kan ik er nog steeds om lachen en de reactie is dan ook nog steeds; Dank u wel, nee niet voor de bloemen.

Cheers.
 
Toch maar weer een kleine update, helaas niet inhoudelijk, mijnerzijds. Na een tweetal bewogen weekjes, waarbij onze gezinssamenstelling zich wonderbaarlijk heeft uitgebreid en weer in evenwicht is gekomen (over rijk worden gesproken...en nee, ik vis niet naar felicitaties), kan ik me weer meer richten op de TA-studie.

Ik ben in de archieven aan het duiken met de grafieken ernaast van de desbetreffende periodes. Met groeiend respect neem ik kennis van al het gedeelde en tracht de verschillende puzzelstukjes te combineren. Geweldige interacties, al dan niet in het engels, waarbij me opvalt dat bepaalde relaties nu wat bekoeld lijken...Ondertussen realiseer ik mij eens te meer dat deze weg een enorm lange, maar zeer zeker uitdagende is. Aangezien ik van GJN alleen zijn laatste bijdragen op IEX heb gelezen, naast zijn stukjes in het magazine dan, ben ik ook voornemens deze eens door te ploegen om mijn plakboek aan te vullen.

Van het T-scherm heb ik ondertussen 6 versies gemaakt, maar ja...het lijkt erop maar is het niet...Dat compressen, expanden, restoren en setten staat blijkbaar nog niet in de juiste volgorde... Hopelijk zal een ver C64 verleden in combinatie met wat programmeerwerk tijdens mijn studie zijn vruchten nog afwerpen.

Het bruine boek ligt ook nog steeds open en de ebooks lopen langzaam binnen, om aan informatie maar geen gebrek te hebben...

Maar om nou te zeggen dat ik me Verveel?? ;)

Cheers!

Edit 13:04

Het lijdzaam volgen van mensen, ook die van enig kaliber (met respect uiteraard), heb ik al in een vroeg stadium afgeleerd. Blijkbaar is het toch eerst nodig om de nodige duiten te verliezen, en dat is zacht uitgedrukt, om tot dat inzicht te komen. Dit vergroot vervolgens wel weer de motivatie om ‘op eigen kracht’ een plan te maken en te volgen. Van dat traject sta ik mijns inziens nog aan het begin…

Ik kan alleen zeggen te hopen dat niet vele GJN volgelingen hebben gewacht op een signaal van hem dat het niet zijn kant op ging, maar eerder zijn uitgestapt.

Edit 13:33
Zou het niet getuigen van arrogantie als ik nu achteraf zou duiden waar GJN de mist in is gegaan? Dat laat onverlet dat ik dat op dit moment ook niet weet.
Ik hoop daar op een later tijdstip op terug te komen.

Een LH en LL is wel heel elementair lijkt me.

Edit 13:53
Laatste toevoeging ter voorkoming van misverstanden: het was niet GJN die ik destijds volgde.

@ DD: nee hoor, u bent allerminst arrogant.

Overigens hoop ik niet dat Clown overschakelt naar het Latijn...

Gegroet!
 
Last edited:
Visser… feli…

Verveelde die zich niet zegt te vervelen..

De belangrijkste boodschap is dat u zelf het verschil maakt en het dienovereenkomstige hoofdstuk in het boekje van de bruine mevrouw is vaak genoeg aangehaald, hierin past dan ook totaal niet het papagaaien gedrag dat blijkbaar tot norm is verheven en slechts tot deceptie kan leiden van de verslaafde gokker. Het aansporen tot het gebruik van de eigen grijze massa leidt in een aantal gevallen ook tot ontsporingen welke op zich niet ernstig hoeven te zijn edoch enkelen gedragen zich als sekteleider en misleiden volgelingen die niet meer zelf kunnen/willen nadenken.

Laat de les van 2008 nu zijn dat ook een professional die geruime tijd redelijk “reading”de AEX koersbeweging met behulp van Technische Analyse wist te “vangen” zijn Waterloo heeft gevonden aangezien de AEX heden in de maand december een slordige 400 punten lager koerst dan voorzien. Het zou bijna een quiz kunnen worden; “Waar ging Nikken de mist in?” Al komen oorzaak en gevolg dan wel op gespannen voet te staan aangezien u dan zelf niet de moeite heeft genomen zich tijdig in de materie te verdiepen opdat u het al zag aankomen. Respect, toch, niet dan?!

Alleen de parels tellen al zijn er ook altijd parelfinanciers nodig.

EDIT
Ho,Ho,.. wacht even
De moraal van het verhaal is dat u uw eigen grijze cellen dient te laten werken en dat zelfs de heer Nikken die in het verleden toch redelijk op den AEX bal zat er dit jaar toch flink naast kleunde dus niet blind te volgen is. Waar hij “miskleunde” is afgelopen jaar al verschillende malen hier de revue gepasseerd, voor diegenen met kennis van de gebruikte methoden en technieken was het overigens in januari dit jaar al duidelijk dat de GJN jaarvisie 2008 obsolete was.


EDIT14:14u
Okay, Okay, Beste dubbelD,
Duimschroefjes dan; Hetgeen u de heer Nikken als analist mag verwijten is het feit dat hij minimaal twee essentiële mossels over het hoofd heeft gezien welke ook nog eens in sync waren met de vigerende trend modus conform de door hem gedoceerde trend methodologie. Deze feiten had hij in zijn jaarvisie moeten verwerken cq vermelden zodat op zijn minst een genuanceerder beeld was ontstaan ten aanzien van het aangenomen stukje waaraan hij de gehele visie heeft opgehangen. Overigens ben ik er nog steeds van overtuigd dat hij in het geval hij dagelijks zijn bijdrage had geschreven deze wel degelijk voorzien had van zijn “voortschrijdende inzichten”.

Vuisie uit Ooit,
U blijft verbazen en achterom kijken in plaats van vooruit; Hier hebben wij juist de lange broek weer uitgedaan en korte uit de kast gehaald en voorzien van een setje condities op zoek naar iets dat een hogere laag zou moeten gaan voorstellen.
 
Last edited:
Leuk een quizje

Waar ging Hr. Nikken de mist in?

Waarschijnlijk daar waar het grootste deel de mist in gaat en wat het moelijkste is om uit te bannen. Is overigens ook eigen ervaring en onderdeel van het leerproces van iedere tata'er/trader.

Het gevoel/de intuitie voorrang geven bij de TA.

De TA (of de tata) geeft de feiten altijd netjes weer, je gevoel misleidt je waardoor je de TA onjuist interpreteert of feiten over het hoofd ziet die niet passen bij het gevoel.

Obv TA is Hr. Nikken eigenlijk bij de basis al de mist ingegaan. Achteraf inderdaad erg makkelijk te constateren, dus doe ik het maar omwille van het leerproces:

LH + LL leidt vaak tot..... en daarna tot ......

600+ raakt dan als snel uit zicht.

Bovenstaande is niet negatief bedoeld richting Hr Nikken, ik heb hem als TA'er erg hoog zitten en heb zeker respect voor hem.

Groet,
DD

Ps
Ben wel benieuwd naar andere antwoorden, interessant voor het leerproces wellicht. Misschien dat Hr. Nikken daarna het verlossende antwoord kan geven. :)

Edit
De moraal is mij geheel duidelijk hr Clown. Dagelijks laat men zien dat je met blind volgen slechts windeieren in het mandje verzamelt.

Mijn eerste deel ging om het waarom van de miskleun, het 2e deel is een toevoeging op hetgeen hier reeds de revue is gepasseerd.

Edit 2
Had ik al begrepen hr Clown, bedankt voor de verduidelijking. De LH en LL hadden wat mij betreft ook tot meer voorzichtigheid moeten leiden, zeker als je van de afzonderlijke bewegingen de kracht gaat meten. In zijn jaarvisie heeft hij een positief patroon aan deze bewegingen gekoppeld, niet geheel terecht gezien de LL.

@Boriesch,

Niet arrogant hoor, gewoon van willen leren. Van je eigen fouten leer je het meest, het is wel een stuk goedkoper als je van andermans fouten/misstappen kunt leren.;)

Juist omdat het zo elementair is de LH en LL.
 
Last edited:
ben het er wel mee eens,vasthouden aan je geloof ,en je fouten niet willen zien
en corrigeren,waardoor de eindconclusie finaal de mist ingaat,
ik geloof niet,dat gj hier leest

valt me wel op dat velen long zitten,
mijn radar gaat uit,
zelfs met duim omhoog op de foto,
shorts in de prullebak,
bosdinges met eindejaarsrally,

ik ook ,vond het wel leuk op deze manier,
 
Last edited:
De graanmarkt vóór Gann

Die Seneca toch;
(brief 123 aan lucilius)
[...]
Een van de oorzaken van onze fouten is het feit dat wij leven naar voorbeelden, en ons leven niet ordenen volgens de rede maar door gewoonte worden afgeleid.
[...]
De conversatie met al deze mensen moet vermeden worden: dezen zijn het die fouten overgeven en van her naar der overbrengen. Het leek een zeer slecht soort mensen die woorden verbreidden: er zijn ook mensen die fouten verbreiden. De conversatie met dezen richt veel schade aan; want zelfs als die conversatie niet meteen succes heeft, laat zij kiemen in de geest achter en volgt ons zelfs als wij van die mensen weg zijn gegaan, een kwaad dat later weer de kop zal opsteken.

--

Clown kan het korter verwoorden. (eigen .. eerst, en de andere klassiekers op de langspeelplaat ;-) Al bent u wat minder stoicijns. Alhoewel, Seneca kreeg veel kritiek in zijn tijd aangezien hij ruim miljonair was en in een leuke villa leefde. Een interessant contrast met de aangehangen leer. Bij beleggen valt de synergie makkelijker te vatten.

Groet,
Danontje


EDIT:
Beste DubbelD,

Ter aanvulling; even snuffelen in het archief leert dat dhr. Nikken ooit aangaf met name de dag- en weekgrafiek te gebruiken voor de langere termijn visie. Verderop in dat artikel met ook Gokhan Erem staat een tabel met termijn en tijdshorizon; ik interpreteer (oei) nu even dat de jaarvisie van dhr. Nikken valt onder middellange termijn in die tabel; dat wil zeggen dat de weekgrafiek als achtergrond gebruikt wordt en de daggrafiek voro signalering.
Zoeken we terug naar de jaarvisie van dhr. Nikken dan zien we inderdaad dat de daggrafiek leidend is in de visie en de weekgrafiek wordt geschaard onder 'andere aanknopingspunten'. Dat maakt de weekgrafiek niet fout, maar het gebruik van de daggrafiek om Nikken's argumenten te analyseren (ietsje) voor de hand liggender. Daar werd de signalering voornamelijk op gebaseerd.

Het is daar ook zonde dat de RSI niet werd meegenomen, aangezien deze het geheel vermoedelijk al wat minder stellig had gemaakt.
 
Last edited:
Toch weer dat detail duiveltje…

Beste DubbelD,

Voor de zuiverheid der dingen toch nog even opmerken dat de jaarvisie van de heer Nikken eind december 2007 is gepubliceerd en naar alle waarschijnlijkheid ook in december is gemaakt zodat de bijgevoegde AEX koersgrafiek een feit was op dat moment. Ten behoeve van het leerproces derhalve van essentieel belang.

mvrg

EDIT12:07u
Beste DubbelD,

Hiermee raakt u een fundamentele discussie ten aanzien van de te hanteren waarden en door het kiezen van een ander tijdvenster brengt u in principe een additioneel filter aan. Het is naar mijn mening niet een kwestie van goed of fout doch van belang dat u zich ter degen realiseert waar u naar kijkt. Nu meen ik mij te herinneren dat ook u een overtuigd gebruiker van multi schermen was/bent welke het verschil zichtbaar maken.

Aangezien het uitgangspunt de jaarvisie 2008 van de heer Nikken was en de door hem gedoceerde trend methodologie daarin een belangrijke rol speelt ben ik ten behoeve van de zuiverheid daarvan uitgegaan en heb bewust niet de met huisvlijt aangepaste versie gebruikt (of ander TA-tata gereedschap).

De onderbouwing van uw bijdrage zegt voldoende en kan daarmee per definitie niet eigenwijs zijn.

Mvrg.

EDIT 14:30u
Beste ToetjeD,
Zoals u weet ben ik van het type niet lullen maar poetsen en communiceer conform dus nu ook wanneer ik u vraag waar u zich op baseert wanneer u stelt dat de RSI niet meegenomen zou zijn. De zoekmachine in het bijgevoegde pdf-je slaat zelfs zes keer uit op de kreet RSI maar mogelijk bedoelt u iets anders?

Mvrg.

EDIT17:04u
Beste DubbelD,
Het verschil tussen slotkoers of absolute Hoog/Laag waarde gebruiken is er eentje van twee bloedgroepen en dan is er ook nog de kerk welke ze willekeurig door elkaar gebruikt zodat ik me daar verre van houdt op het moment dat het op verstrekkende conclusie trekken aankomt. Het is me een beetje te subjectief (ouwe school) en als u het boekje van de bruine mevrouw voor de geest haalt dan zweeft zij ook heen en weer tussen het aan de ene kant in de koers als piek/spijker toch maar liever over het hoofd zien en aan de andere kant het zich in exotische bochten wringen om in de momentum indicator hoog en laag extremen te integreren. In de door u voorgestane benadering heeft de TA-tata Kus indicator de 479,49 niet gezien en daar heb ik wat moeite mee omdat dan afhankelijk van het gebruikte tijdvenster de uitkomst verschillend is.

Om er zeker van te zijn dat we over hetzelfde stuk praten heb ik het bijgevoegd want ik lees er namelijk niets in over de dag grafiek. Deze is namelijk op het moment van analyse en publicatie, conform de door de heer Nikken gedoceerde trend methodologie negatief trending. (oeps, slik, puf, wat zegt u, nou eh negatief trending… heb het zelf van de beste man geleerd hoor)

Cheers.
 

Attachments

  • aaa.gif
    aaa.gif
    45.3 KB · Views: 258
  • Nikken jaarvisie 2008.pdf
    67.9 KB · Views: 358
Last edited:
Beste DubbelD,

Ten behoeve van het leerproces derhalve van essentieel belang.

mvrg

Ik heb de slotkoers op weekbasis genomen bij mijn beoordeling van de LH en LL. Is dit voor een juiste beoordeling niet correct?

Hieronder het plaatje van de weekgrafiek met de krachtmeter. Van licht naar donker is toenemende kracht, afnemend is uiteraard andersom. In een trend gaan de corrigerende bewegingen gepaard met afnemende kracht en bewegingen met de trend mee met toenemende kracht. U ziet dat dit richting het einde van het jaar omslaat, gepaard gaande met een LH en LL obv slotkoers op weekbasis.

Bovenstaande reactie is slechts om volledig te zijn in mijn onderbouwing tbv het leerproces. Niet om eigenwijs te zijn of om uw kunde in twijfel te trekken, die staat namelijk buiten iedere discussie wat mij betreft.

Bedankt dat u de tijd neemt om eea toe te lichten.

Groet,
DD

Edit
Daar heeft u helemaal gelijk aan, bedankt.

Tata gereedschap maakt pas echt het verschil.

Edit 1
@Danontje

Dank voor de aanvulling, daar zult u wel gelijk in hebben. Het doet verder niets af aan het feit dat dit gegeven in de grafiek stond op het moment dat hij zijn jaarvisie schreef en dat het niet als zodanig is opgemerkt bij de andere aanknopingspunten.

Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten dat besef ik mij ook wel. Waar het om gaat is wat is er bij de jaaranalyse onopgemerkt gebleven of waar is aan voorbijgegaan waardoor de jaarvisie al vrij snel achterhaald was. Het punt daarbij blijft dat er een signaal in de weekgrafiek stond die het koerspatroon, waar de jaarvisie op gebaseerd was, ongeldig maakt. Wel raakt dit dus die fundamentele discussie waar hr Clown het over had waardoor je het als interpretatie verschil af zou kunnen doen.

Edit 2
Klopt wat u opmerkt, hij heeft het ook over de weekgrafiek die nog positief trending is. De daggrafiek trending modus, inclusief de door u reeds opgemerkte mossels, laat hij daarbij buiten beschouwing. Danontjes interpretatie is om die reden dan ook twijfelachtig.

Ik begrijp uw reserves tav gebruik slotkoers en absolute hoog/laag als het gaat om verstrekkende conclusies trekken. De door mij gedane aanvulling is ook slechts dat en niet zaligmakend.

Ben blij dat er meer is dan Old school.

Voor het bepalen van de HH/LH/HL/LL waardes is wat mij betreft het gebruik van slotkoersen het best te hanteren. Over de LH kan in dit opzicht geen discussie ontstaan, die staat er zonder enige twijfel.

Edit 3
@Danontje

Het draait inderdaad om de combinatie van factoren en die hadden hem wat voorzichtiger moeten maken tav het afgegeven koersdoel. Alleen hr Nikken zelf kan antwoord geven op reden van dit foutje. Ik vind het nog steeds een goede analist overigens, iedereen mag zijn foutjes maken. Er is blijkbaar een thin line tussen een goede en een slecht analyse.
 

Attachments

  • ScreenHunter_02 Dec. 10 10.35.gif
    ScreenHunter_02 Dec. 10 10.35.gif
    9.6 KB · Views: 248
Last edited:
tata?

Ik ben teveel bezig geweest met een Econometrie studie (in het kader van niet alleen de metertjes kunnen slopen, maar ook de derivaten e.d.) om alles altijd te volgen, dus de term tata zegt me niet zoveel (als in 'simpel'?)..

Nouja,
Beste Clown, mijn talent om met je te miscommuniceren ben ik nog niet verleerd merk ik :)
Ik doelde op de RSI bij de daggrafiek.

Er staat toch gewoon een daggrafiek in de pdf/het online-artikel? Of ben ik nou gek?
De opmerkingen die ik maakte over Nikken's gebruik van dag- en weekgrafiek zijn uit een ander artikel, als u daar op doelt... hij schreef er ooit een over de wat meer algemene methodes van aanpak tussen hem en Gokhan Erem.

Dat de RSI bij de weekgrafiek is gezet is duidelijk, maar de bij de daggrafiek is hij niet gezet. De RSI van de weekgrafiek uitgesproken positief interpreteren vind ik al wat ver gaan, gezien ook de vorige top. Verder zie ik dat dhr. Nikken ook nog wel eens de trendlijn van prijs en RSI vergelijkt (zie zijn stuk route 666 goud); dezelfde redenering ging op de bij de weekgrafiek jaarvisie in zijn stuk.

Opvallend verschil met bijvoorbeeld chartnet data overigens (waar de RSI zijn trendlijn niet breekt).. of ligt het aan de pdf?

Hoe dan ook, de RSI in de daggrafiek gaf net zo min reden voor veel vreugde ..
Gecombineerd met bijv. Elliot konden de prijs- en RSI toppen zelfs een belletje doen rinkelen. Maar goed, ook zonder andere technieken dan de RSI was er op de kortere termijn eerder zwakte dan kracht te verwachten en dat dan weer in combinatie met de week (en zijn RSI .. en de mogelijk gevolgen van zwakte voor die RSI .. ook gezien de fase waar hij zich al in bevond)

Ik begrijp dhr. Nikken wel gezien de maandgrafiek (RSI lijkt rond 40 te bodemen en de vorige keer rond die waarde was ook feest); de weekgrafiek was al afgeketst op 40 en de dagRSI kwam van een laag niveau, omtrent waar de vorige keer/keren het verdere verloop rooskleurig was.

Maar juist uit de combinatie ervan had voorzichtigheid moeten blijken .. en zonder moeilijke technieken was de LH en LL daar een goede hint naartoe.

Groet,
Danontje

EDIT:
DubbelD,
Ik ben met u eens dat gezien de inhoud (of eigenlijk wat hij weglaat) van de daggrafiek;
mijn interpretatie dat deze voor Nikken leidend was, wat twijfelachtig is. En toch, hij noemt de daggrafiek het eerste en gaat vrij uitgebreid in op het patroon dat hij daar beschrijft. Pas later haalt hij de weekgrafiek aan. Ik kan niet in z'n hoofd kijken en vond hem een goede analist; maar wellicht dat hij hier toch vooral weergaf wat in zijn visie pastte?

EDIT2:
In het artikel wordt 24 december als moment van schrijven genoemd en dus is het misschien niet helemaal eerlijk om mijn bijgevoegde daggrafiek tot 28 december te laten lopen. Veel maakt het overigens niet uit.
 

Attachments

  • pltje2.jpg
    pltje2.jpg
    173.6 KB · Views: 239
  • pltje.jpg
    pltje.jpg
    150.1 KB · Views: 233
Last edited:
Jammie

Zojuist mijn wijn studie voor de Kerst afgerond, hik,

het resultaat mag d'r wezen....

proos...

EDIT12:37u
Krijg nou wat... meer leven in de wijn als in de TA... moeten we het voortaan over wijn hebben..

LOL

EDIT 13:08u
Zwaan het wordt het huiswijntje in het Circus met de kerst dus dat zet de norm welke vervolgens nog overtroffen dient te worden door de wijnen bij de verschillende gerechten. Da’s nog een proces in wording in overleg met de keukenbrigade.

Voor tijdens het uitbuiken bij de open haard heb ik een voorraadje van de jongens op het tweede plaatje ingeslagen die liggen in de humidor een wat hoger vochtigheidspercentage te krijgen voor een nog beter smaak. Om het met TA te verbinden; de heer Nikken had eens (in beter tijden…. LOL) een flesje champagne uit te schenken en ik heb bij die gelegenheid de perfect erbij passende sigaren uitgedeeld.

EDIT 16:10u.
@ Vuisie uit Ooit,
Laat u niet voor de gek houden door futures gluurders als u het juiste gereedschap op de juiste wijze toepast dan heeft u niets anders nodig dan de drie input parameters van de onderliggende waarde om TA te bedrijven. Een simpel T-schermpje van de AEX geeft u vervolgens al een solide basis om profijtelijk mee aan te vangen.
 

Attachments

  • aaa.gif
    aaa.gif
    56.9 KB · Views: 246
  • aaa1.gif
    aaa1.gif
    167.4 KB · Views: 246
  • aaa2.gif
    aaa2.gif
    69.9 KB · Views: 289
Last edited:
met een beetje ethyleen glycol erin,kan je zeker niet bevriezen,

begin over drank,en het word gelijk druk hier.

iedereen is weer weg,allemaal gestopt met roken zeker,

vraagje,
de idexen reageren behoorlijk op de futures,
dit heeft mijn inziens ook invloed op TA,
of zie ik het verkeerd,

thanks,
 
Last edited:
Met het risico verketterd te worden...

Pafffff!!!

Zeg, wat ligt daar?? Een handschoen! Wie gooide die? Wat, GJN?? Wat staat er op die handschoen?

Euuh...jaarvisie 2009...
en met hele kleine lettertjes: sluitingsdatum 24-12-08...

-----
Is het niet zo dat wat de heer Nikken wordt verweten te hebben gedaan, namelijk zijn visie de overhand te laten nemen boven de zich vormende signalen (LH, LL, NR met bevestiging, dubbele lagere top met RSI ruim onder bearresistance) tevens wordt gedaan door degenen met de achterafkennis van de waarheid, met dienverstande dat de laatsten per definitie gelijk hebben. Dit met alle respect overigens. Positieve signalen zijn er immers ook te melden, zie bijdrage Danontje. Wordt die blik niet ook vertroebeld, of beter gezegd, verhelderd door het bekende koersverloop?
Feit blijft wel dat ook mijns inziens met name in de 2de week van januari een duidelijke richting wordt gekozen.
Of doe ik nu hetzelfde...?

Prettig weekend allen.

Edit:
Ik realiseer me dat het geven van een jaarvisie het terrein van analisten is en niet dat van traders. Een trader zal geen jaarvisie geven, hooguit een verwachte richting met bijhorende condities.
 

Attachments

  • aex.png
    aex.png
    19.7 KB · Views: 274
Last edited:
Verkettering met schone oren….

Beste Verveelde,

Verkettering wordt uw deel wanneer u met feitelijk onjuiste informatie gebruikmakende van de naam en faam van een ander – Brown, Elliott, Gann etc – blinde volgers van deze in essentie goede basis methoden en technieken het grote bos in stuurt. De dagelijkse column van de heer Nikken had u moeten aangrijpen om in zijn hoofd te kruipen – het is een dooddoener om te zeggen dat zoiets niet kan zonder het zelfs ook maar te proberen is het eigenlijk een mentaliteitsprobleem - immers zoals door een enkeling aangekondigd zou er ooit een einde komen aan de dagelijkse publicaties van zijn hand. Maar als u die gelegenheid heeft laten passeren dan kunt u een stukje van de man ook gewoon echt lezen om vervolgens daarin hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. En gaat u dan alstublieft iets verder dan de dag grafiek staat er eerst in dus die zal wel belangrijk zijn maar denkt u meer aan oorzaak en gevolg door subjectieve versus objectieve waarneming.

Het in de GJN jaarvisie 2008 vermelde is gebaseerd op feiten welke u als eerste boven water dient te halen om deze überhaupt te kunnen verifiëren waarna u pas kunt concluderen dat niet alle van belang zijnde feiten onderdeel vormen van het stuk. Dat wil zeggen de in het stuk gebruikte methoden en technieken zoals de heer Nikken deze jarenlang in zijn dagelijkse column demonstreerde. De ontbrekende feiten (gebruikmakende van exact dezelfde methoden en technieken als de heer Nikken gebruikte voor zijn jaarvisie) welke natuurlijk ook op 24 december 2007 bekend waren, zijn afgelopen jaar hier reeds de revue gepasseerd en deze vormen niet zo verbazingwekkend tevens de basis voor een Nikkenriaanse jaarvisie 2009 uiteraard aangevuld met actualiteiten want ook die zijn er namelijk. Gelet op uw aanvulling moet ik u wijzen op het feit dat een succesvolle trader/belegger planmatig te werk gaat zodat hij nadenkt over hetgeen hem te wachten staat, het verschil wordt gemaakt doordat hij zelf nadenkt en niet blind iemand anders slaafs volgt. De jaarvisie 2008 van de heer Nikken is feitelijk juist doch niet volledig al bevat deze impliciet de onvermijdelijke criteria op basis waarvan de conclusie in de visie niet meer geldig zou zijn. De kracht van deze benadering is tevens het feit dat er al heel snel duidelijkheid hieromtrent was door de actualiteit van het bord. Als er al sprake is van het maken van verwijten dan is de eerstverantwoordelijke de lezer zelf die iets leest doch niet begrepen heeft en op basis van 625 en december blind in calls 600 december is gestapt. Eigenlijk neig ik steeds meer naar de conclusie dat als een onvolledige Nikkeriaanse visie als zo gruwelijk slecht gelezen wordt het alle bruggen ter wereld te ver is een volledige visie te publiceren.

Aangezien de heer Nikken slechts een beperkt aantal gereedschappen uit het TA-tata schuurtje gebruikt liggen daar mogelijkheden een jaar visie te compileren welke nog meer aanknopingspunten cq handelscondities heeft. Maar dan zijn we alweer aangekomen bij die hangende plaat. Als u niets doet dan weet u zeker dat de verkettering zal uitblijven terwijl u ook niets wijzer zal worden met de typische houding van een “gatbedekker”. Mijn stijl is “leren is op je bek gaan” en de inverse bewering in de praktijk gebracht geeft het ultieme resultaat in meerdere opzichten waarbij zachte heelmeesters nu eenmaal altijd stinkende wonden maken.

Inmiddels proberen de eerste schrapers u alweer de euri uit de zak te kloppen door u als makke schapen een zaaltje in te lokken en de loef af te steken om zichzelf te verzekeren als eerste 2009 winnaar immers binnen is binnen, met dank aan de schapen. It’s a Mad, Maddof world.

GRS.
 
Top