The Dutch corner 2009.

Dus toch een ordinaire krasser bij de sigarenboer…

Pacito,

Helaas bent u nooit verder gekomen dan een beetje gokken op; “doet ie het of doet ie het niet”. Hier zijn een paar individuen een aanzienlijk stuk verder gekomen en weten nu dat als ie dat doet dan volgt dat en/of als ie dat niet doet dan volgt dat, plus nog een paar combinaties van. Een enkeling is nog verder gegaan en houdt zich dan ook tevens bezig met de vraag wanneer doet ie wat. Waar u de mist in bent gegaan staat trouwens ook op dit forum.

Momenteel zijn er dan op basis van zuiver, objectief en structureel meten een paar bijster interessante condities in beeld welke het verschil maken tussen wat gepruts met de verkeerd gekozen geschreven calls welke uit pure wanhoop moeten worden gemiddeld (waarvan ook nog eens de consensus is dat het een pure beginners fout is) omdat ze zo scheef zitten als een hoer op de wallen versus de optimum buck at the right time derivaten.

Dat u zich als TA “kenner” presenteert verplicht u toch om minimaal juiste informatie te verstrekken zodat het dan ook ontluisterend is te moeten constateren dat u persistent feitelijk onjuistheden rondstrooit. Hopelijk lijden uw slachtoffers niet al te veel financiële schade al is de luiheid zelf na te denken natuurlijk wel de oorzaak van het gevolg.

Het feit dat iemand dagelijks wat op internet krabbelt maakt niet de kwaliteit het is de inhoud of in het onderhavige geval beter gezegd het gebrek aan inhoud met de stroom aan feitelijke onjuistheden, het volledig missen van signalen en met name de verkrachtingen van “gekende” methoden en technieken. Kort samengevat; prutswerk dat tevens wat zegt over de hijgende Wilma H type volgers, of op zijn Maxima’s “hij was een beetje dom”.

De lolbroek.

EDIT 13:09u
Pacito,
Dat u nu nog steeds niet heeft begrepen op welke termijnen dat wij hier in het Circus posities innemen terwijl u dat ontelbare malen ondubbelzinnig is duidelijk gemaakt pleit niet voor u edoch past wel volledig in het beeld dat u van uzelf heeft neergezet. Uw middel en zweet sessies zijn gewoon terug te lezen dus dan is het echt niet zo moeilijk als men een klein beetje kennis van Griekse waarden en normen heeft, een blik op tijd van melden en blik op de koersdata vertelt de rest en als u dan nog tot overmaat van (uw) ramp meld dat uw middelen het verlies zou hebben weggewerkt. Daarmee raken we dan tevens de kern en dat is dat de gemiddelde Wilma H. pruts hijger dat inzicht in ieder geval niet heeft en daarmee passief scheef blijft zitten zodat hem/haar niet anders rest u in paniek te vragen waar het naar toe gaat.

Blijft als een serieuze paal boven water staan dat u feitelijke onjuistheden rondstrooit over verschillende methoden en technieken op basis waarvan anderen ook in het bos verdwalen of erger nog een flinke bult oplopen door het niet zien van de bomen. Op het moment dat sommige leergierigen hier de Pacito bietenbrug op dreigen te gaan dan wijs ik ze daar even op, ter lering en vermaeck. U verkiest het prutswerk op ieks en de pretentie van “inhoud” daar stop ik geen energie meer in en val u er daar ook niet mee lastig al zou dat een appeltje eitje zijn, ieder het zijne, het ga u goed.

Cheers.

PS.
Beste DubbelD, hier moet u vanmiddag even goed op de aangelegde condities letten want de vigerende en contraire trends met overeenkomstige steun en weerstand liggen relatief dicht bijeen.

EDIT 14:48u
Beste DubbelD, hier zit weer een conditioneel beslismomentje als onderdeel van de trendmatigheid.
 
Last edited:
Clown, aangezien u noch mijn entry's nog mijn exits kent, is dit aanmatigende stukje van generlei waarde. Als u in overweging zou nemen dat ik op een iets langere termijn handel dan u voorstaat, zou u een en ander kunnen begrijpen. Maar ik moet vaststellen dat dit blijkbaar te hoog gegrepen is. Jammer.
Pacito
 
Tja

Clown, aangezien u noch mijn entry's nog mijn exits kent, is dit aanmatigende stukje van generlei waarde. Als u in overweging zou nemen dat ik op een iets langere termijn handel dan u voorstaat, zou u een en ander kunnen begrijpen. Maar ik moet vaststellen dat dit blijkbaar te hoog gegrepen is. Jammer.
Pacito

Het is jammer dat u het geschrevene slechts negatief opvat heer Pacito. Heer Clown wijst op een aantal punten waar u uw voordeel mee zou kunnen doen. De entry´s en exits zijn niet van belang om uw TA kennis te staven. U heeft de extra stappen nog niet gezet die nodig zijn om een nog hoger niveau te bereiken. Zou u die stappen wel zetten dan zou u begrijpen wat heer Clown bedoeld, sterker nog u zou uw huidige kennis ook afdoen als niet helemaal of misschien wel helemaal niet. Tevens zou u, net als heer Clown en anderen, gaan signaleren waar anderen de bietenbrug op gaan.

Been there done that zullen we maar zeggen, het is een proces waar je doorheen moet.

Met een gemakzuchtige instelling van zelf het werk niet willen doen en alles op een presenteerblaadje aangereikt willen krijgen red je het niet.

Edit
Het laatse was meer in algemene zin bedoeld heer Pacito, ivm in hoeverre en op welke manier je zaken aanreikt of opmerkt. U vat het wat te persoonlijk op, het is een leertraject waarbij je emoties uit moet kunnen sluiten. De inhoud is veel belangrijker dan de toon, laat u daar niet door afleiden.

Ik vroeg me nog wel af of ik het er voor de zekerheid bij moest zetten, dacht dat het niet nodig zou zijn en dat u wel duidelijk zou zijn hoe ik het bedoel.


Groet,
DD

Ps
Ik heb het in beeld heer Clown, bedankt.
 
Last edited:
Beste Drawdown, zelf met een optimistische blik is er in het stukje van Clown geen enkel positief feit te ontdekken tav mijn persoon. De laatste opmerking die ik verwacht is uw laatste regel: "Met een gemakzuchtige instelling van zelf het werk niet willen doen en alles op een presenteerblaadje aangereikt willen krijgen red je het niet."
U kent mij slecht, derhalve beschouw ik ook uw posting als niet ter zake doend.
Pacito

Ps. ook bij Madoff werd nooit een negatieve maand vastgesteld. Dat deed slechts bij enkelen lichtjes branden.
Ik plaats inderdaad een zwaailicht bij 100% postieve resultaten, gepost dan weliswaar, en al dan niet verpakt in feestpapier. Niet openmaken, is voor de handel.
 
Last edited:
omdat praatjes geen gaatjes vullen.....

ach... de leugen is niet snel genoeg voor de waarheid.

EDIT 13:48u
Morguh VissieopdenStok,
Lang op vakantie geweest man....
Mosseltje gevangen 13:07u.. entry strategie erover heen... en.... aktie....LOL
Natuurlijk aftocht strategie in de gaten houden al is dat geen Paco achtig ding. .... oeps is al weer een Regel1 uit het grote boek van de heer Nol1.

Poost

EDIT 14:04u
Hopla koning keizer admiraal die idioot van een Clown die flikt het weer.
NU opletten zo lang P58 bent u nog nie boven Jan nie

EDIT 14:12u
Nieuwe mossel gevangen 14:06u die moet(!!!) u vergelijken met die van 13:07u en in het geheel plaatsen. Nu gaat de trend een doorslaggevende rol spelen.

EDIT 14:36u
Mosseltje mosseltje aan de wand wie is het schoonste van het land.... 14:00u mosseltje in de trend.... nu weer volgende opvissen...... 14:33u eerste kandidaat .....

EDIT 15:06u
Hopla de entry op de 14:33u mossel werkt en de tikker loopt weer.... weer hetzelfde recept want als het werkt dan werkt het ... en opletten waar u wat aantreft met name in de trendmatigheid want de AEX en Yanks LAnd mooiste lopen nog a-synchroon.... 15:02u mossel even in de smiesen houden

EDIT 15:25u
De parels vliegen weer rond vandaag en zeg nou zelf als ze uw kant op rollen dan geeft het toch niet een paar uurtjes naar een schermpie te gluren..... die gast met scheve calls zit stiekum ook te gluren maar met een heel ander gevoel.... toch...?!
Nu weer opletten want de Yanks gaan ook weer meespelen ....... enne strakkies nog effe blazen met die 2,5T die ze me hebben meegegeven.... ze willen hem zeker aan me verkopen.... LOL
 

Attachments

  • aaa.gif
    aaa.gif
    22.6 KB · Views: 395
Last edited:
Clown Heerst

Goedemiddag!

Lang niets van me laten horen, maar ik kan met stelligheid zeggen dat Clown een strenge doch de rechtvaardigste leermeester is! :clap:

Met vrindelijke groet!
 
Over uw schouder meekijkend...

...Mosseltje gevangen 13:07u...

Met het risico dat het keurig omschreven staat in dat deel van het Archief waar ik nog niet gezocht heb...

Ik begin namelijk werkelijk te twijfelen aan mijn datafeed...zie plaatje. Ik krijg meer en meer de indruk dat ik naar een ander scherm zit te kijken. Het bruine boek open op pagina 256 vanaf de derde regel van boven: het staat er onomwonden... reproduceren vanaf mijn scherm? Nee dus :confused:

Tweede exercitie vanaf de daily dan: 05-12 / 23-01 to mossel or not to mossel?? Op basis van pg 256 wel...

Nieuwe mossel gevangen 14:06u die moet(!!!) u vergelijken met die van 13:07u en in het geheel plaatsen. Nu gaat de trend een doorslaggevende rol spelen.

Da's helder!

...14:33u eerste kandidaat ...

Dat is bij mij een interday mossel itt een intra...

EDIT 15:06u
Hopla de entry op de 14:33u mossel werkt en de tikker loopt weer.... weer hetzelfde recept want als het werkt dan werkt het ... en opletten waar u wat aantreft met name in de trendmatigheid want de AEX en Yanks LAnd mooiste lopen nog a-synchroon.... 15:02u mossel even in de smiesen houden

Dank u zeer voor deze toch wel erg duidelijke blik op uw entry!

Boriesch

PS: Oeefff, dat moet ik niet te vaak doen, dat multiquoten.

Edit 10:02
De keuze is van het scherm is een bewuste geweest. Of ik daarmee alle implicaties duidelijk voor ogen is een tweede...Ik had eerst de koersen alleen op 'close' meelopen in beeld. De eventueel te signaleren mossels komen je dan vanaf het scherm tegemoet. Bij een terugverwijzing naar de basis, heb ik deze aanname van mezelf ik twijfel getrokken. Met het boek in de hand, wordt mijn eerdere aanname echter bevestigd. Dan verplaatst mijn aandacht zich automatisch naar het onderste deel van het scherm...De standaard Ami-RSI is toch wel de juiste?? Of toch die time-stamps die niet juist zijn...
Ik heb al met wat data-leveranciers gecommuniceerd, meestal van over de grens, maar bij de voorheen door Amibroker geprefereerde is mij te kennen gegeven dat ze geen FTI-feed hadden. Iets waar ik me nog steeds over verwonder, maar goed. Over de Chartnet-feed hoor ik kommer en kwel, maar volgens de site wordt alles keurig gerepareerd en is de file 'onderhoudsvrij'...

Stapje voor stapje zullen we maar zeggen.

Fijne dag in ieder geval!

Edit 17:50
Het was weer een leerzame week, tijd voor weekend!
 

Attachments

  • AEX.png
    AEX.png
    27 KB · Views: 362
Last edited:
Omdat hard werken altijd wat oplevert…

Beste Verveelde,

Ter uwer geruststelling kan ik u bevestigen, na een blik op uw scherm, dat u inderdaad naar een ander scherm kijkt. Nu is de vraag welke u aan uzelf moet stellen of dit een bewuste keuze is of dat deze ingegeven is door iemand anders op basis oneigenlijke argumenten. An sich hoeft dat ook nog geen probleem te zijn als u maar wel overwogen tot uw keuze bent gekomen en derhalve weet wat u op uw scherm heeft staan.

Zoals eerder in de archieven aangegeven hecht ik persoonlijk bijzonder veel waarde aan een correcte datafile en besteedt er daarom dan ook meer dan gemiddeld veel aandacht aan om dit daadwerkelijk te realiseren. Wat voor mij van doorslaggevend belang is dat er sprake is van een “genormaliseerde” gegevensverzameling welke conform regelgeving wordt gecontroleerd en daar waar nodig aangepast. Het grijze stukje hierin is het aanpassen aangezien dit marginaal van de standaard afwijkt edoch de afwijking is eigenlijk altijd geforceerd tot stand gekomen. Uiteindelijk houd ik dan rekening met marginale afwijkingen op de eerste dimensie terwijl de tweede dimensie gegarandeerd helemaal compleet is. Een grote trader uit de eerste helft van vorige eeuw liet namelijk doorschemeren dat de tweede dimensie belangrijker is dan de eerste.

Vandaag zult u op het net van heel veel figuren van verschillende TA achtige pluimage opmerkingen lezen over een omkeereiland dat zou zijn ontstaan en sommigen zullen u wijzen op het belang ervan.

Fijne Handelsdag.
 
Kijkt u naar een bar, adviseur of toch maar iets anders?

Ik ben deze week bijna niet in de gelegenheid geweest om te traden. Laat staan het actief Internet snuffelen, dat was er al helemaal niet bij.

Valentijn doe ik uit principe niet aan mee, Mevr Blinker komt evenwel wel aan haar trekken. Dus, vandaag maar eens het één en ander lezen.
Nu lees ik hierboven dat er afgelopen donderdag een eilandje geboren zou kunnen zijn? De zeën zijn wild.. Als dat maar niet overspoeld wordt dan! Of als de dijken sterk genoeg zijn? Wie weet...?
Ook las ik op teletekst (ja, ja, die klik ik ook nog wel eens aan) pagina 521 van RTL7 dat ene Tosti een lijstje met vermoedelijke winnaars aan zijn betalende klanten wil showen. Hij heeft het over een bodempatroon. Nu zijn maandag de beurzen in de USA gesloten misschien heeft hij wel gelijk met een bodempatroontje. Alle betalende mafkezen er weer vol in, wie weet wat dat allemaal teweeg kan gaan brengen?

In één van mijn vorige posts weet u al hoe ik zit. Hierboven is alleen maar een bevestiging van hetgeen ik al verwachte....

Veel succes,

Blinker
 
Het ziet u toch nie zwart voor de ogen nie…. ??

Beste (zwarte) Zwaan,

Problemen kennen wij in het Circus niet wel uitdagingen en/of kansen geheel in de stijl van het ondernemerschap dat ons in de jaren tachtig van de vorige eeuw op de goede weg heeft gezet. In die periode was er volgens de sombere beren op de weg geesten ook niets mogelijk dus kaasie om het tegendeel te bewijzen en nu doet men wederom de stinkende best om ons ervan te overtuigen dat het dit keer veel erger is als toen.

Merkwaardig dat niemand op het moment dat Agnes met de begerige klauwtjes naar de WW pot van 9 miljard greep op de gedachte is gekomen dat die centjes wel eens heel hard nodig zouden zijn wanneer de daartoe feitelijk gerechtigden zich in grote aantallen zouden melden. De Haagse dromertjes knutselden de WW premie weg en alle werkenden gingen er begin dit jaar in hun koopkracht op vooruit maar ja waar gaat men nu de WW dan van betalen, u snapt het al het slinkende deel van de werkzame bevolking mag weer WW premie dokken. Als men er op voorhand al vanuit gaat dat met een paar weken een paar mensen op de bank zetten de problemen wel weer voorbij zijn dan kan men natuurlijk niet anders zeggen dan dat het wel heel erg is en nog nooit vertoont sinds de Tweede Wereldoorlog. Helaas moet ik het met de macro economische clown Kees de Kort eens zijn dat zo lang men geen oplossing aandraagt voor de oorzaak van het probleem en alleen brandjes blust, het alleen nog maar erger gaat worden. Nu las ik toevallig een artikeltje over bubbels in het blad Safe al kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het overzicht niet volledig is, omdat ik er een paar mis, het is toch wel een aardig lijstje om mee te beginnen.
Bubbels van alle tijden: in perspectief - Robeco Connect

Nu is de (macro) economie tot grote frustratie van de “wetenschappers” toch wel iets anders als de beurs waar andere regels en wetten gelden. Als trader/belegger is het economische tumult en de initiële categorische ontkenning ervan hele mooie muziek in de oren want de volatiliteit vaart er wel bij omdat de massa zich nu eenmaal altijd emotioneel heen en weer laat slingeren tussen hoop en angst. Voor ons in het Circus is de AEX de belangrijkste index ter wereld aangezien die ons de benodigde pecunia levert welke ons verblijf op deze aardkloot veraangenamen. Een blik op de koersgrafieken van AEX en DJIA vertelt u dat deze niet een op een hebben bewogen en dat dan in de toekomst ook wel niet zullen doen dus moet u indien u ze vergelijkt een andere bril opzetten. En laat dat (die bril) nou precies datgene zijn wat de TA-tata gereedschappen beogen te realiseren.

Zelfs als u het betere TA-tata gereedschap niet kunt hanteren dan doet u gewoon even een voor iedereen waar te nemen TA-tata Kusje op de AEX; 220,12 – 271,91 – 227,53 – 258,37 – 241,71 – 257,78 – 246,19 – 263,95 – 244,96 – 254,19 dat voelt u met de klompen aan, toch?! En als u dan nog wat meer gereedschap kunt hanteren dan past het allemaal keurig netjes in het geheel van de puzzel. Het verschil maakt u door de diverse elkaar aanvullende methoden en technieken te gebruiken om de vigerende trends te bepalen, te kwalificeren en deze tevens te kwantificeren.

Fijne Handelsweek.

PS.
Beste Blinker, als ik de berichten van Tosti al zie dan kan ik deze niet meer serieus nemen aangezien ik jarengeleden een (nee ik heb er niet voor betaald) stereotiep linkmiechel priet praatje van hem moest aanhoren als onderdeel van een avond waar ik aanwezig was. Het vermeende bodem patroon is een mogelijkheid waar een verantwoordelijke trader/belegger rekening mee houdt en condities voor kan aanleggen. Voorlopig zuiver naar de koude harde feiten kijkende, staat het Tosti kampje op achterstand bij het onvermogen van de AEX om met 263,95 de 271,91 uit te nemen en de contra Tosti’s staan voor door het uitnemen van de 246,19 met 244,96. Het gegeven dat de Yanks een dagje niet handelen wordt door een groot deel van de “volgers” direct gekoppeld aan een stijgende AEX al blijkt deze zich in de praktijk altijd keurig netjes te gedragen in de verschillende trend condities. Het zijn toch meestal de simpele dingen die het hem doen zodat we weer met veel genoegen uitkijken naar weer een mooie handelsweek. En laten we ter aansluiting van uw bijdrage een van de favoriete lijfspreuken maar weer eens van stal halen; Eigen werk eerst.

Aangezien het een weekeind is met gelegenheid om weer eens wat bij te lezen, een aardige quote uit een boekje:

The best traders set an objective—an amount of money they want to make, a percentage gain they want to achieve in a given period, a portfolio total number they want to reach—and then try to make decisions in line with that vision. They strive to become independent and self-actualising, and they are ready to face the consequences of their own decisions rather than rely on others. Like them, you need to develop your own power, and to be circumspect about the power you bestow on others. Like them, you can let others contribute to your vision, but you can't depend on others to make you whole or to realize your objectives. The most successful traders bring their vision to a focus with specific goals.


PPS
Beste (zwarte) Zwaan, mocht ik uw vraag welke al of niet spontaan als sneeuw voor de noorderzon is verdwenen, niet of onvoldoende hebben beantwoord dan nodig ik u hierbij uit deze toch iets meer te onderbouwen, omdat ik deze dan waarschijnlijk niet zo goed begrepen heb.

Here is the message that has just been posted:
***************
Beste heer Clown,
Nu begin ik toch een probleem te ontwaren. Onze AEX heeft hem nog, DJIA cash en Fut niet
meer, ES nog wel de Cash niet meer. Of de AEX moet leading blijven, of de ES is leading of
alles volgt de 30-index. Laatste mogelijkheid: ik zie het verkeerd?
mvg Zwaan
***************

Deze laatste bijdrage was slechts mogelijk door de medewerking van de Grote Broer.

EDIT
Beste (zwarte) Zwaan, een andere lijfspreuk is dat een trader zo goed is als zijn volgende trade zodat ik per definitie ook een beginner ben iedere keer weer. Als ondernemer bood ik mijn teams educatie aan als tertiaire arbeidsvoorwaarde om te onderscheiden en vanuit de Win/Win gedachte tot het moment dat ik moest ondervinden dat de zoveelste product/vaardigheid sessie meer van hetzelfde bracht. Het kwartje viel in de gesjeesde poffertjesbakkers periode met behulp van een serieuze trainer die aan de individuen in het team werkte, fenomenale resultaten en subliem individueel welbevinden als kers op de appelmoes. De inverse bewering was geboren en een waar schot in de roos.

nog een quote uit een ander boek

Professionals steal money from amateurs because amateurs hope, close their eyes, and unwit-
tingly allow professionals to drain their accounts. The sum of my trading experience is this: I've learned that being a professional is all about maintaining a specific state of mind while trading, and traders are never going to make consistent money until they achieve that frame of reference from which to operate. All the successful traders I know blew out their account at least once before becoming consistently profitable.

Uit het land waar het leven goed is.
 
Last edited:
Beste heer Clown,
Het weghalen van mijn tekst was meer omdat ik, als eerste stappen zettende beginner, vreesde onzin gekalkt te hebben. Uw serieuze en diepgaand antwoord waardeer ik zeer.
U had de vraag prima begrepen:))
mvg Zwaan
 
Gulden snede

...Zelfs als u het betere TA-tata gereedschap niet kunt hanteren dan doet u gewoon even een voor iedereen waar te nemen TA-tata Kusje op de AEX; 220,12 – 271,91 – 227,53 – 258,37 – 241,71 – 257,78 – 246,19 – 263,95 – 244,96 – 254,19 dat voelt u met de klompen aan, toch?!...

Wederom dank voor het delen van uw spinselen, mijn waardering is groot!
Aangezien het EWP-boek nog geduldig wacht, moet ik het nog doen met mijn huidige klompen.

Uw verhaal lezend en toepassend in mijn grafiek denk ik: mmmmm, dus als de 263,95 in deze beweging niet doorbroken wordt, zitten we in -/-.
Na wat fib-flip-floppen, uitgaande van een 50% retracement als schot voor de boeg, komen bij mij de extensieniveaus 247,25 - 245,00 - 242,75 en 235,48 uit de grafiek. Volgens GJN's 'gulden snede' stuk zou de nadruk moeten liggen op de 242,75, zijnde 61,8%.
De condities die hieraan verbonden dienen te worden, zijnde het schot voor de boeg en -/-, zijn mij ook duidelijk (eeuh, denk ik...). Aanpassing van dit plaatje kan dan ook snel gebeuren. Al lerende doet men, zal ik maar zeggen.

Ben morgen (helaas) niet van de partij.

Van uitwaaien is het niet gekomen dit weekend...
 
De lolbroek strikes again……

Beste Verveelde,

Allereerst moet ik u wijzen op het feit dat u – in ieder geval in uw bovenstaande bericht – slechts met een richting rekening houdt, wat mijn inziens in een gedegen voorbereiding niet past. U moet in dit geval de bovenkant ook in kaart brengen en dan meenemen naar de geactualiseerde omgeving van het heden. Vervolgens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat u de begrippen retracement en extensie door elkaar gebruikt terwijl ze wezenlijk anders zijn en ook conform toepaspaar zijn.

Beste Rambu,

Dank voor uw recom, u komt in aanmerking voor het vwhw programma dat u zo direct separaat ontvangt.

Fijne Handelsdag.

EDIT 10:28u
Nu drie strepen in het zand getrokken en conform meten is weten vervolg.

EDIT 12:14u
Het eerder vermelde asynchroon zijn van AEX en moeder der Yanks Land indices is door de AEX ( follow the leader, LOL) aangepast zodat ze nu weer keurig trendmatig synchroon zijn. In de Haagse dromertjes burelen is de paniek toegeslagen omdat de plannetjes in duigen zijn gevallen zodat men nu wel in actie moet komen. Van de eerder door Wouter ten toon gespreide VOC mentaliteit zal nu moeten blijken of het een incident was of dat hij echte 17 de eeuwse ballen heeft. Maar eerst zijn de Yanks aan de beurt want die mogen nog reageren op de goedgekeurde pot met geld welke Obama mag gaan rondstrooien.

Het benne leuke tijden voor de trader/belegger.

EDIT 13:21u
Doen we nog een jammie op de mossel van 13:12u….. ??!!

EDIT 14:01u
Combineren met 13:35u mosseltje …

EDIT 14:20u
Mooi spelletje ; volgende ronde met 14:07u mossel; probeert u de rest zelf eens.

EDIT 16:56u
Beste Verveelde, uw woorden (zijn het er wel meer dan 1000…?!…LOL) zijn voldoende. Momenteel is het borreltijd na een dag van hard werken dus zal ik morgen een paar volzinnen samenstellen waar u mogelijk iets mee kunt. Al moet ik al wel even kwijt dat het regelmatig uitwaaien wel van essentieel belang is.

Fijne avond.
 
Last edited:
Leuk draadje. Kan me alleen niet herinneren dat Pipo ooit praatte alsof ie de burgemeester van Swiebertje was. En het lijkt nog besmettelijk ook...
 
Retracement vs extensie

...Allereerst moet ik u wijzen op het feit dat u – in ieder geval in uw bovenstaande bericht – slechts met een richting rekening houdt, wat mijn inziens in een gedegen voorbereiding niet past. U moet in dit geval de bovenkant ook in kaart brengen en dan meenemen naar de geactualiseerde omgeving van het heden. Vervolgens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat u de begrippen retracement en extensie door elkaar gebruikt terwijl ze wezenlijk anders zijn en ook conform toepaspaar zijn...

Dank voor de feedback. Het klopt dat ik nu alleen een 'downplaatje' had gemaakt op een tweetal aannames. Heb momenteel mijn plaatje niet bijdehand, dan maar 1000 woorden...
Allereerst heb ik de KUS-puntjes in de grafiek gezet om vervolgens tot de conclusie te komen dat indien de 263,95 in eerste instantie niet zou breken, de huidige LH/LL instand was gebleven. Mijn '-/-' kwalificatie was hierop gebaseerd, maar naar ik later heb gelezen op dit forum, mist het de vergelijking met uw -/- kwalificatie.
Bovendien was een tweede aanname dat de 254,19 de LH zou worden.
De beweging van 263,95 – 244,96 werd als basis genomen, waarbij ik de 254,19 als 50% retracement heb aangemerkt (afgerond van 254,46, au). Door de vorige beweging hierop te 'plakken' (als zijnde extensie vanaf een retracement) kwam ik tot mijn cijfers.
Indien 254,19 niet de nieuwe LH zou worden zou er direct een nieuw plaatje moeten worden gemaakt (evenzo als de 263,95 gebroken zou worden).

Indien het mijn verhaal wat verduidelijkt kan ik vanavond het betreffende plaatje wel posten.

Edit 17:23
Cheers!

Edit 09:54
Dank voor uw tijd en energie (ik kan het niet vaak genoeg zeggen...). Dat moet ik eens rustig laten bezinken! Ik zal een stapje naar de achtergrond doen en gaan stoeien met de volgende te zetten stappen.
 
Last edited:
En dan te bedenken dat ik het toch vooral simpel wilde houden…

Beste Verveelde,

In Yanks Land heeft men een gezegde dat luidt; de duivel zit in de details. Nu kan het overkomen als het leggen van een vrachtwagen zout op een arm klein slakje edoch iets aannemen past niet in de vocabulaire van een serieus persoon. Het is namelijk de bron van heel veel ellende in de meest uiteenlopende takken van sport. De Haagse sukkeltjes namen aan dat er sprake zou zijn van economische groei en speelden vervolgens voor Sinterklaas terwijl de mogelijkheid dat het toch net eventjes anders zou uitpakken werd verdrongen. De verkoper neemt aan dat de opdracht binnen komt en rapporteert conform intern aan verschillende lagen die zonder ook maar een vraag te stellen meegaan. Er ontstaan vervolgens scenario’s waar ik een boek over zou kunnen schrijven zo mooi en doorspekt met humor. Met name het zwarte pieten spel dat volgt op de aanname welke door de realiteit is achterhaald is bijzonder amusant

In de bovenstaande Ta-tata Kusje serie was de 254,19 reeds opgenomen waarmee deze dan ook als herzieningscriterium aan de bovenzijde zou dienen terwijl de 244,96 de ondergrens bepaalde. Een dag later had u voor wat betreft de TA-tata Kus indicator met potlood 250,40 en 246,44 moeten invullen hetgeen de 254,19 al in aanzien deed toenemen. Hierbij volg ik zo zuiver mogelijk de scoop van de TA-tata Kus indicator zonder de aanvullende methoden en technieken daarin te betrekken welke ik in de praktijk natuurlijk wel gebruik. Met het “losgooien” van de 244,96 aan de onderzijde bent u met de TA-tata Kus indicator aan de onderzijde een beetje overgeleverd aan de 227,53 zodat u aan de bovenzijde wat uitdagingen heeft na de handelsdag van dinsdag. Dat wil zeggen als u boven op de bal wenst te zitten want een rechte lijn is een illusie op de beurs.

De wijze waarop de heer Nikken extensies gebruikt wijkt af van hetgeen binnen het EWP als regelgeving is gedefinieerd. Voor zover mij bekend, dat wil zeggen na hem op de man af de vraag te hebben gesteld, maakt de heer Nikken geen gebruik van het EWP. Het gebruik van extensies begint al met de vraag waar u een extensie van zou moeten aanleggen en dan is er ook nog de vraag welke extensie niveaus u gaat gebruiken. En dan kunt u ook nog verschillende kruisingen aanleggen tussen retracements en extensies op verschillende niveaus al of niet gecombineerd. Het is toch een substantiële deelstudie studie op zich waarna ik toch een beetje teleurgesteld was in de enigszins beperkte kennis van de heer Nikken op dat specifieke deelgebied.

Op enig moment in de tijd dat wil zeggen na ieder Tick van de onderliggende waarde bereken ik – okay het is geautomatiseerd met algoritmen - de trendmatigheid conform de door de heer Nikken gedoceerde trend methodologie op zeven (jawel 7) niveaus. Maar omdat deze in de praktijk een te beperkte – voor een trader/belegger onacceptabele, zie 525 oeps– scoop hebben gebruik ik additioneel op elk van de zeven niveaus een met huisvlijt aangepaste versie welke voldoet aan de performance criteria die wij hanteren. De door de heer Nikken gedoceerde trend methodologie zou bekend moeten zijn na jarenlang ieder dag een column van zijn hand, en aan deze refereerde ik dan ook.

Fijne Handelsdag.
 
Iedere tick berekenen... Pff, ik zou nie weten hoe nie.
Ik wil het vooral simpel houden. Veul EW, bietje Brown, iets van Johnnie, wat Nikken en vooral veel van mezelf. Oh ja en het allerbelangrijkste....... Money-management!!

Het grootste probleem voor de meeste beleggers/'traders' is een te kleine porto. Hierdoor wordt teveel risico genomen waardoor vroeg of laat de gehele porto leeg is. Kan men nog een biertje kopen en uithuilen. Been there, done that.

Nu een cliché... het verschil tussen een succesvolle (is relatief uiteraard) trader en een verliezer is dat de eerste heeft doorgezet waar de 2e gestopt zou zijn.

Ook een fijne dag toegewenst,

Blinker
 
Beste Blinker,

In een (ver) verleden had u mijn respect door de tomeloze energie welke u stak in het reproduceren van zo veel mogelijk van hetgeen u werd voorgeschoteld. Nu blijkt uit uw verzuchting over het berekenen van verschillende relevante waarden na iedere Tick dat u de essentie compleet uit het oog bent verloren. Hierbij zakt u naar het bedenkelijke niveau van de ieks prutsertjes die tot overmaat van ramp volledig random Reversals proberen te zien in een corrupte datafile. De volledige willekeur waarmee een sterk groeiend aantal onbenullen cijfertjes in een grafiekje kalkt en dat EW durft te noemen is zorgwekkend omdat de meerderheid van aards luiaards het voor zoete koek slikt. Wanneer u pretendeert het boekje van de bruine mevrouw daadwerkelijk gelezen te hebben dan gebruikt u niet iets van Sjonnie want daar is zij toch ondubbelzinnig duidelijk over inclusief expliciete motivatie. Kijkt u nog maar eens wat zorgvuldiger naar hetgeen ToetjeD op dat gebied compileerde.

Als Money Management voor u het allerbelangrijkste is dan vrees ik het ergste want ik moet direct denken aan de Krasser uit Emmen die zijn 40% winst trades probeerde te camoufleren door met “MM” het verlies op zijn 60% verlies trades te beperken. De problemen voor een trader/belegger ontstaan juist bij een portefeuille van omvang omdat bij aanzienlijke vermogens het steeds moeilijker is om een goed rendement te realiseren. In de wereld van het vermogensbeheer is dit overigens algemeen bekend en verklaart tevens waarom figuren als Madoff altijd een voedingsbodem zullen aantreffen. De pulp journalisten die zich menen te verkneukelen aan het “nieuwsfeit” dat zelfs de dochter van Paul FvV er centjes heeft verloren zijn van ieder realiteitsbesef los, bij een beheerd vermogen van miljarden euri in plaats van een paar tijdelijk verloren Ijs spaarcenten van een journalist.

Gezond verstand is ver te zoeken wanneer het besef dat er een Krediet Crisis heerst nog steeds niet tot de gemiddelde belegger is doorgedrongen als hij/zij door hebzucht gedreven meent dat Fortis nu wel erg laag staat en instapt. Nog dommer krijgt enige tijd later de volgende sukkel (dezelfde zal inmiddels toch wel voldoende vingertjes hebben verbrand) zijn trekken thuis wanneer hij/zij precies hetzelfde doet en in ING stapt. Alleen humor kan bij het aanschouwen van zoveel ultieme stupiditeit de mens overeind houden zodat ik dan ook met schaterlach verwijs naar de bijlage welke ik onlangs aantrof. Het feit dat een ieks columnist het zelfs presteerde om Fortis in onderhavige aan te bevelen zou moeten leiden tot ingrijpen en men mag zich zelfs afvragen of de controlerende instanties er niet op gewezen zouden moeten worden. Een bank heeft een disclaimer overstijgende zorgplicht op basis waarvan cliënten zelfs bij de rechter in het verleden al verloren gewaande centjes konden terughalen.

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik een presentatie bijwoonde waar aan het einde van de sessie door de presentator aan de zaal werd gevraagd wat men van de beweging van de AEX dacht, waar gaat het naar toe? Wel de meest uiteenlopende antwoorden kwamen uit het publiek net zoals momenteel de waarden >700 en <150 rondzingen. Na alle antwoorden te hebben aangehoord vertelde de presentator dat hij zo zijn voorkeur had op basis van zijn vertrouwde argumenten doch dat als het onverhoopt anders zou verlopen hij tijdig signalen zou krijgen zodat de eventuele verliezen beperkt zouden zijn. Mijn samenvatting van de avond was het begrip voortschrijdende inzichten dat in de loop der jaren een essentieel onderdeel is geworden van mijn eigen analyse en trading.

Dat wat direct van invloed is op het trade/beleggingsresultaat is de kwaliteit van de Analyse omdat het aantal Winst Trades het aantal Verlies Trades verre overstijgt qua aantal en qua absoluut resultaat. En daar wringt hem dan ook de schoen omdat het meeste als Analyse gepresenteerde ordinair prutswerk is van ofwel een egotripper ofwel abbo zakkenvuller. Hiermee zich op de beurs begeven is gokwerk wat soms winst oplevert en soms verlies wat lijdt tot de gefrustreerde internet vervuiling op de verschillende fora.

Mvrg.
De Lolbroek.
 

Attachments

  • Wouter B in actie.JPG
    Wouter B in actie.JPG
    31.6 KB · Views: 390
U geeft het weer treffend weer heer Clown, mijn complimenten. Zoveel waardevoller dan het strooien met reversals en (on)mogelijke EW tellingen zoals elders gebeurt. Je moet alleen wel doorhebben waar het echt om draait. Het cliche waar Blinker aan refereert is hier duidelijk van toepassing.

Nu een cliché... het verschil tussen een succesvolle (is relatief uiteraard) trader en een verliezer is dat de eerste heeft doorgezet waar de 2e gestopt zou zijn.

Ben er zelf nog niet zolang geleden ook nog een keer over begonnen op die plek, kreeg alleen verongelijkte reacties, wat op zich logisch is omdat men niet weet waar het om draait. Hadden ze dit wel geweten dan werd er zo niet gereageerd. Op het moment dat je eigen kennisniveau dat van een ander overstijgt zie je ook duidelijk de valkuilen waar die anderen intrappen.

Heb zojuist nog eens het boek van Livemore gelezen, het traject wat hij in het begin doorlopen heeft is zo herkenbaar. Er is geen andere manier om succesvol te worden. Je hebt er wel de juiste attitude voor nodig, denken dat je er bent terwijl je nog niet op 60% zit en een zesjes mentaliteit horen daar niet bij. Op die manier is het niet mogelijk om op een consistente manier je geld te verdienen.

In dit kader nog even een quote uit het boek:

The public is so often whipsawed that one marvels at their
persistence in not learning their lesson.


Het gereedschap is niet het belangrijkste, hoe je tegen de problematiek aankijkt en hoe je het gereedschap hanteert is veel belangrijker. Uw opmerking over voorschrijdende inzichten onderschrijf ik. Stel je daarbij de juiste condities dan ben je in control van de situatie en kun je tijdig reageren op een verandering van de situatie. Je zit dan niet een beweging van 227 naar 263 uit naar beneden kijkend zonder aan die beweging te verdienen.

Hierna nog een treffend stuk uit het boek van Livemore mbt hoe kijk je tegen de problematiek/uitdaging aan:

In either event they help to define even more clearly the price line of least
resistance. Thus the intelligent trader who has patiently waited to determine this line will
enlist the aid of fundamental trade conditions and also of the force of the trading of that
part of the community that happened to guess wrong and must now rectify mistakes.
Such corrections tend to push prices along the line of least resistance.

You will find in actual practice that if you trade as I have indicated any important piece
of news given out between the closing of one market and the opening of another is
usually in harmony with the line of least resistance. The trend has been established
before the news is published, and in bull markets bear items are ignored and bull news
exaggerated, and vice versa.


Hieronder wat programmeerwerk mbt mijn eigen interpretatie van the line of least resistance, zie eerste plaatje. Uiteraard heeft elk trendniveau zijn eigen line of least resistance, zie 2e plaatje.

Voor geintresseerden hierbij nog een link naar het boek van Livemore.

http://stockvision.org/books/Edwin_Lefevre-Reminiscences_of_a_Stock_Operator-EN.pdf

Bedankt heer Clown.

Groet,
DD
 

Attachments

  • ScreenHunter_01 Mar. 03 10.19.gif
    ScreenHunter_01 Mar. 03 10.19.gif
    16.3 KB · Views: 337
  • ScreenHunter_02 Mar. 03 10.28.gif
    ScreenHunter_02 Mar. 03 10.28.gif
    11.7 KB · Views: 332
Last edited:
Na in verschillende ‘vanishing points’ van Brown verzeild te zijn geraakt (en dan dat scherm iets rechts zetten ivm dominant oog…lol) is mijn conclusie dat ze erg graag haar kennis uit een ander vakgebied aanwendt om tot in detail een aantal visuele aspecten te benadrukken. Het heeft me in ieder geval bewust gemaakt van een aantal details, waar ik me niet bewust van was…

In het kader van ‘niet geschoten = altijd mis’ heb ik eens een mail naar Andrew Cardwell jr gestuurd met een aantal specifieke vragen. Zijn antwoord was er één van dat hij wel vereerd was dat zijn werk werd aangehaald in het bekende boek, maar dat was dan ook het enige positieve dat hij over C Brown kon melden (Composite Index is diefstal, RangeRules niet de verdienste van Connie, etc.) Duidelijk is in ieder geval dat hij graag mensen werft voor zijn RSI-courses…

Aangezien ik wel nieuwsgierig ben geraakt naar de inhoud van de RSI-courses, ben ik na wat zoeken werk tegengekomen van John Hayden, een ‘former student’ van Cardwell. Ik lees wisselende recensies over dit boek en ben dan ook benieuwd of dit boek het ‘lezen waard is’. Cardwell laat weer weinig heel van hem, maar daar spreekt ook eigen belang…

Verder had ik de ‘comprehensive’ van Murphy al op mijn Amazon-wishlist gezet, maar merk wel dat ik een schifting moet aanbrengen in mijn te bestellen boeken. In mijn boekenkast wachten nog vier titels…wat een zee aan informatie! Voorlopig blijf ik in ieder geval drijven.

Edit 23:49
@Danontje, ik denk dat je moneytec.com bedoelt. Daar heb ik me vanavond aangemeld en een verhaal van zijn hand gelezen met dezelfde strekking als in de mail. Ook heb ik een 11-pagina groot PDF-document van Hayden gevonden, waarvan ik niet zeker weet of ik dat hier mag 'attachen'.
 
Last edited:
Top