TREND FOLOWING

TRENDADVISOR

Junior member
My name is Marcelo Sampaio, I'm Brazilian, I'm 46 years old and I've been studying trend following for over 20 years. During this time, my partner, Charles Adriano, and I have developed, tested and improved trading tools based on the methodology and philosophy of trend following. We strive to translate the powerful concepts of trend following into simple terms and integrate these concepts and pillars into the tools we develop, namely:

- Operational Discipline

- Risk Management

- Consistent Method.
ouro 1509 .png

Why follow trends?

Following Trends is a strategy that captures market trends without predicting the future — it simply goes with the flow. But why do you believe that? Because these giants don't just talk; They have age. They manage billions in assets for institutional investors, pension funds, and high-net-worth individuals. Their returns are not the result of luck: they are the result of crisis-tested systems like the 1987 crash, the dot-com bubble of 2000, the Great Recession of 2008, and even the post-pandemic vibe of 2020-2022. According to studies by Société Générale and AQR Capital, trend-following funds have shown average annualized returns of 10 to 15% over the past 30 years, outperforming indices such as the S&P 500 in periods of turmoil. Now, let's get to the masters — get ready to be inspired!

1. Ed Seykota: The Pioneer of Emotional Discipline and Legendary Returns
Ed Seykota is often called the "father of modern trend following." He began in the 1970s to develop computerized systems to capture trends in commodities. As a mentor to the famous Turtle Traders (an experiment that turned new traders into millionaires), Seykota emphasizes operational discipline — one of the pillars of our Profitline.

Historic Returns: Impressive! From 1972 to 1988, his system generated annualized returns of approximately 250% on a $5,000 initial bill, turning it into millions (as reported in books such as Jack Schwager's "Market Wizards"). Throughout his career, average annual returns have fluctuated around 20% to 30%, with losses controlled thanks to rigorous risk management. In 2008, during a financial crisis, its systems captured downtrends, generating profits from the market collapse.
Lesson for you: Seykota proves that following trends overcomes emotional bias. "Cut the losses and let the profits flow" – a mantra that Profitline automates for beginner traders.

2. Richard Dennis: The Creator of Turtle Traders and Master of the Consistent Method
Richard Dennis, nicknamed the "Prince of the Abyss" (due to his success on the Chicago trading floors), is a legend who bet that trading could be taught. In 1983, he trained a group of "Turtles" in Trend Following, proving that a consistent method can be replicated.

Value under management (AUM): Dennis managed funds that peaked at $200 million in the 1980s, but his legacy extends to companies influenced by him, totaling billions indirectly.
Historical Returns: Turtles generated cumulative returns of over 80% per year on average during the experiment (1984-1988), with some years reaching 100-200%. Dennis personally turned $400 into $100 million in a decade. Even after retirement, his approach influenced funds with long-term annualized returns of 15-25%, according to CTA Intelligence's analysis.
Imagine applying this: Profitline incorporates rules similar to those of the Tortoise, a consistent method that anyone can follow, without years of training.

Trend Following works, I think everyone agrees. It's people who mess it up and that's why Trading is so hard.
Can't wait to see this thread continue and let me bring in more people by asking some questions if I may.

You have developed this (close to Turtle Traders) trend system. Can you give a bit of background for informational purposes:
1. Have you traded this Live? if so, Demo account, Real Account (how large?), how long for? Can you give us some stats on this from your trading?
2. What are your intentions with showing us these indicators? i.e. give them away for free/charge people for them/just showing us your system?

PS - the most dangerous words in Trading "Imagine applying this: ....".

Let's forward test (Live trade) this bad boy!
I want to see some stats.

Seguir tendências funciona, acho que todos concordam. São as pessoas que atrapalham, e é por isso que negociar é tão difícil.
Mal posso esperar para ver esse tópico continuar e me deixar atrair mais pessoas fazendo algumas perguntas, se possível.

Você desenvolveu este sistema de tendências (próximo ao Turtle Traders). Você poderia nos dar um pouco de contexto para fins informativos?
1. Você já negociou nesta conta ao vivo? Se sim, conta demo, conta real (qual o valor?), há quanto tempo? Podemos dar algumas estatísticas sobre suas negociações?
2. O que você deseja ao nos mostrar esses indicadores? Ou seja, distribuí-los gratuitamente/cobrar as pessoas por eles/apenas nos mostrar seu sistema?

PS - as palavras mais perigosas em Negociação " Imagine aplicar isto: ....".

Vamos testar (negociar ao vivo) esse bad boy!

Quero ver algumas estatísticas.
Seguir tendências funciona, acho que todos concordam. São as pessoas que atrapalham, e é por isso que negociar é tão difícil. Mal posso esperar para ver este tópico continuar e, se possível, permitir que mais pessoas façam perguntas.

Você desenvolveu este sistema de acompanhamento de tendências (semelhante ao Turtle Traders). Podemos dar algum contexto para fins informativos:
1. Você já negociou ao vivo? Sim, estamos na jornada de construção. Eu já o uso em uma conta real e também sempre testo novas configurações e estratégias em uma conta demo.

Se sim, conta demo, conta real (qual o tamanho?) e por quanto tempo? Podemos dar algumas estatísticas sobre isso em suas negociações?

2. O que você deseja ao nos mostrar esses indicadores? R: Não são apenas indicadores; eu os chamo de assistentes. Eles controlam as ordens que você coloca com base no cor das linhas. Se forem azuis/verdes, você só pode fazer pedidos de compra e, se a linha mudar de cor, o sistema encerra a operação. Se a linha para vermelha, funciona da mesma forma... só permite operar no lado da venda. Ele também realiza execuções parciais... basta ajustar conforme configurações. Isso nos ajuda muito na gestão emocional.

Em outras palavras, distribuí-los gratuitamente/cobrar as pessoas por eles/apenas nos mostrar seu sistema? R: Você os disponibilizará gratuitamente por um determinado período para que as pessoas possam testar e contribuir. Depois disso, o preço será de US$ 200 por ano, o que é considerado bastante acessível e justo. São US$ 16,60 por mês, ou 0,55 centavos por dia.

PS: as palavras mais perigosas em uma negociação "Imagine aplicar isso: ...".
Você preparará as instruções e colocará o arquivo com o assistente aqui.

BARRAS DE ALCANCE
Barras de intervalo são um tipo de gráfico de mercado que ignora o tempo e se concentra exclusivamente na movimentação dos preços. Cada barra tem a mesma altura, definida pelo trader, e só é criada quando o preço se move em um valor específico (o "intervalo"). Isso as torna menos confusas e mais fáceis de identificar tendências do que os gráficos baseados em tempo.
Como eles funcionam
Baseado em preço, não em tempo: diferentemente dos gráficos de velas ou de linhas, que são influenciados pelo tempo, as barras de intervalo não se importam com quanto tempo um ativo leva para se mover.
Barra de tamanho fixo: um trader define um tamanho específico para a barra (por exemplo, 10 ticks ou pontos).
Criação de nova barra: Uma nova barra é formada somente quando o preço se move uma quantidade predefinida. Se o preço se mover menos, a barra não é criada e o movimento é adicionado à barra atual.
Eliminação de tempo: O tempo que o preço leva para se mover e formar uma barra pode variar de segundos a horas, dependendo da volatilidade do mercado.

Vantagens

Foco no preço: permite que você se concentre nos movimentos de preços sem a distração de gráficos cheios de barras de comprimentos variados.
Clareza de tendências: torna as tendências mais claras e fáceis de identificar.
Gerenciamento de Risco: Como todos têm o mesmo tamanho de ponto, eles facilitam o planejamento de saídas, paradas e metas de lucro.
Flexibilidade: Os traders podem ajustar o tamanho do intervalo para atender às suas necessidades e ao ativo que está sendo negociado.

Desvantagens

Perda de informações de tempo: informações sobre quando os eventos ocorreram são completamente descartadas.
Reconstrução complexa: a reconstrução de gráficos pode exigir a disponibilidade de todos os ticks de preço (dados de cotações individuais), especialmente se eles estiverem sendo gerados de forma derivativa.

BARRAS DA LINHA SP500 ESTA SEMANA
range bars sp500 2110.png

Em seguida, o ProfitT3Assistant é o seu copiloto para as suas operações. Ele deve ser configurado para cada ativo e cada tipo de operação. Ele foi desenvolvido com base em três fundamentos:

1. Método Consistente
2. Disciplina Operacional
3. Dimensionamento de posição
Ele deve ser colocado na pasta Expert do seu MetaTrader 5. Ele possui recursos que permitem realizar saídas parciais e ajustar a configuração da linha.

I had to translate what you wrote, so apologies if something is misunderstood.

Basically, you created an indicator (you call it an assistant but its still an indicator). You want to give this away for free initially for people to try, then you will charge them $200 per year.

Have you traded it on a live market with real money? You do not answer, so No.
Have you traded it for a long period of time? You do not answer, so No.

You provide a screenshot of 21st Oct trading, but we do not know the initial balance of the account. Whether this is demo or real.
So you do not provide any meaningful statistics - this is concerning.

This is not a forum for selling - or at least the wrong section in this forum.

You talk about:
1. consistency
2. discipline
3. position sizing
But you do not provide any proof you do this yourself.

Like I said, I would like to see where this indicator goes, so if you can provide Evidence and Stats and Real Results from forward testing, that would be great to see.

Você já negociou em um mercado real com dinheiro real? Você não responde, então não.

R: Eu negocio há alguns anos, usando essas ferramentas. Em relação às estatísticas que você quer, eu quero disponibilizar os arquivos, mas eles não estão sendo enviados para o fórum.
Você já negociou por um longo período de tempo? Você não responde, então não.
R: Se eu disser sim, ou se eu disser não, isso mudará sua percepção sobre negociação? Cada negociação é única. Mas vou te enviar uma imagem do tour em 2013, por exemplo.
Em relação ao saldo da conta, ela tem 2.000 dólares americanos. É uma conta demo. Eu tenho outra conta real com 3.000 dólares para negociações diárias e outras contas maiores para operações de longo prazo.
BGI$Daily.png

Statistics:
If you cannot upload - you can paste a screenshot or type it in.
Basic statistics - Total trades, Wins, Losses, % Win, Average RR.
Every trade is unique, that's why we need stats.

Whether you traded for a long time or not (small account/large account/demo - it doesn't matter), my perception will not change at all, it was just background information. I do not judge someone whether they are new to Trading or are Experienced. I would ask the same questions - just like any trading company who would give someone capital to trade.

ive used google translate so excuse me if im incorrect
posicoes de ganhos = winning positions? = 60%
total de negociacoes = Total number of trades = 46
you've been studying trend following for 20 years and your backtest is just 46 trades and the best you've got is a 60% win rate?
and you want money for that?

I'm moving to Brazil

Back